Η μαφία του χαλκού απειλεί τις σιδηροδρομικές γραμμές / Στον αέρα η ασφάλεια των επιβατών

Ανεξέλεγκτη η δράση συμμοριών που λεηλατούν κρίσιμες υποδομές – Καθημερινά περιστατικά, τεράστια οικονομική ζημιά και απειλή για ανθρώπινες ζωές.     

Ακόμη ένα περιστατικό βανδαλισμού και λεηλασίας σιδηροδρομικής γραμμής σημειώθηκε αργά το βράδυ της Δευτέρας 28 Απριλίου, αυτή τη φορά στη Θήβα.

Άγνωστοι δράστες αφαίρεσαν καλώδια ηλεκτρονικής σηματοδότησης, με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία 54 να ακινητοποιηθεί για περισσότερο από 15 λεπτά, ενώ είχε μόλις αναχωρήσει από τον σταθμό.

Το περιστατικό καταγράφηκε από drone, που δείχνει μέλη των συμμοριών να δρουν μεθοδικά, αποκαλύπτοντας το μέγεθος της απειλής για την ασφάλεια των επιβατών και την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Πρόκειται για ένα από τα δεκάδες καθημερινά περιστατικά που καταγράφονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Οι συμμορίες –συχνά οργανωμένες από μέλη της κοινότητας Ρομά και αλλοδαπούς– αφαιρούν πολύτιμα μεταλλικά στοιχεία, όπως χαλκό και σιδηροδρομικές ράγες, προκαλώντας εκτεταμένες ζημιές στα δίκτυα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροδότησης.

Καθυστερήσεις  και ακυρώσεις δρομολογίων

Οι οικονομικές επιπτώσεις για το Δημόσιο είναι τεράστιες, καθώς η αποκατάσταση των ζημιών κοστίζει εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παράλληλα, προκύπτουν σοβαρά προβλήματα για τους πολίτες: καθυστερήσεις δρομολογίων, ακυρώσεις, προβλήματα στην ηλεκτροδότηση αγροτικών περιοχών και γενικότερη ανασφάλεια.

Οι αγρότες μένουν χωρίς ρεύμα, επιβάτες ακινητοποιούνται, και οι εργαζόμενοι σε σταθμούς βρίσκονται σε διαρκή κίνδυνο.

Πίσω από αυτά τα φαινόμενα βρίσκεται ένα πολυεπίπεδο παράνομο κύκλωμα εμπορίας μετάλλων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα κέρδη από το “εμπόριο του χαλκού” ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η τιμή αγοράς στη μαύρη αγορά φτάνει τα 4 ευρώ ανά κιλό για τον χαλκό, ενώ ένας καταλύτης πωλείται έως και 200 ευρώ. Ορείχαλκος, σίδηρος, μολύβι και αλουμίνιο συμπληρώνουν το παζλ της παρανομίας, με τους κλέφτες να συνεργάζονται με παράνομα χυτήρια και σκραπατζίδικα, ακόμα και να εξάγουν το υλικό στο εξωτερικό για επιδοτούμενη επεξεργασία.

Οι αστυνομικές αρχές καταβάλλουν προσπάθειες για την εξάρθρωση των κυκλωμάτων, ωστόσο το έργο τους αποδεικνύεται δύσκολο. Οι δράστες καλύπτουν τα χαρακτηριστικά τους, ενεργούν τη νύχτα και μεταπωλούν τα κλοπιμαία με μεγάλη ταχύτητα.

Ανεπαρκής η αστυνόμευση 

Ταυτόχρονα, η αστυνόμευση των σιδηροδρομικών γραμμών παραμένει ανεπαρκής, ενώ η ύπαρξη “παραγγελιών” από παράνομα συνεργεία οχημάτων εντείνει το πρόβλημα της κλοπής καταλυτών.

Το κράτος καλείται να δράσει άμεσα, με συντονισμένα μέτρα: αύξηση της αστυνόμευσης, εγκατάσταση καμερών, ηλεκτρονικών αισθητήρων και drone σε ευάλωτα σημεία, ενίσχυση των ποινών για τους παραβάτες, αλλά και αυστηρό έλεγχο στα σκραπατζίδικα και τα σημεία μεταπώλησης.

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης και καθημερινής ζωής – δεν μπορούν να αφήνονται έρμαιο στη μαφία του μετάλλου.