Η πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε αλλαγή εκλογικού συστήματος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, με βρίσκει αντίθετο, για 5 σημαντικούς λόγους. Πρώτος λόγος, γιατί οδηγεί σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους Δήμους , παραβιάζοντας τη συνταγματική επιταγή, με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες, όσο και για τη χώρα.
Θα υποχρεώσει τις δημοτικές παρατάξεις που έχουν τη σχετική, αλλά όχι και την απόλυτη πλειοψηφία, να συναλλάσσονται διαρκώς, σε όλη τη διάρκεια της θητείας, με τις παρατάξεις της μειοψηφίας, προκειμένου να παρθούν αποφάσεις που αφορούν κρίσιμες λειτουργίες του Δήμου σε καθημερινή βάση.
Κι αν στην περίπτωση της Κοινοβουλευτικής μας Δημοκρατίας υπάρχει η πρόβλεψη της διάλυσης τη Βουλής και της προκήρυξης εκλογών, σε περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η συνεργασία περισσοτέρων του ενός κομμάτων για το σχηματισμό κυβέρνησης, στην αυτοδιοίκηση δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
Οι Δήμοι θα είναι υποχρεωμένοι να λειτουργήσουν σε καθεστώς πολιτικής αστάθειας. Ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος εξαιτίας της ακυβερνησίας , να υποκατασταθούν οι αιρετές διοικήσεις των Δήμων από διορισμένους από το Κεντρικό Κράτος εκτελεστικούς γραμματείς.
Γεγονός που θα οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση το θεσμό της Αυτοδιοίκησης.
Δεύτερος λόγος, γιατί η αλλαγή του εκλογικού συστήματος, δεν συνιστά ούτε μεταρρύθμιση, ούτε δομική αλλαγή στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης.
Κι αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ σήμερα, δεν είναι άλλο εκλογικό σύστημα. Αλλά αλλαγές στον τρόπο που διοικείται το Κράτος και οι θεσμοί του.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Δήμοι δεν θα λυθούν με την απλή αναλογική, αλλά με απλή λογική. Με αποκέντρωση ρόλων, ευθυνών κι αρμοδιοτήτων, με τη μεταβίβαση των αναγκαίων πόρων για να μπορούμε να κάνουμε έργα, να προσφέρουμε υπηρεσίες, να λειτουργούμε τις κοινωνικές μας δομές.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η Αυτοδιοίκηση ακούν στην υπό-χρηματοδότηση, στη δαιδαλώδη γραφειοκρατία, στην έλλειψη προσωπικού, στην κατάλυση του αυτοδιοίκητου που κρατούν τις Δημοτικές Αρχές πίσω στην υλοποίηση των προγραμμάτων τους, σε καμία περίπτωση όμως δεν έχουμε ακούσει από τις τοπικές κοινωνίες να ευθύνεται για όλα αυτά το εκλογικό σύστημα.
Τρίτος λόγος, η αλλαγή του εκλογικού συστήματος υπηρετεί αποκλειστικά και μόνον μικροκομματικές σκοπιμότητες. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση, δια στόματος Υπουργού Εσωτερικών, προτείνει όχι ένα, αλλά δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα. Αναλογικό, με ξεχωριστά ψηφοδέλτια παρατάξεων για τις Περιφέρειες και τους Δήμους.
Και πλειοψηφικό, με ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις τοπικές κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων. Για πρώτη φορά στην μεταπολιτευτική Ελλάδα οι εκλογές της Αυτοδιοίκησης είναι πιθανόν να διεξαχθούν με δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα.
Τέταρτος λόγος, με την υιοθέτηση της απλής αναλογικής διευκολύνεται η είσοδος στα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης εκπροσώπων εξω-πολιτικών συμφερόντων ή πολιτικών μειοψηφιών, που εκφράζουν τα άκρα. Θα αποκτήσουν ρόλο και φωνή περιθωριακές μέχρι σήμερα πολιτικές θέσεις και απόψεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της δημοκρατίας μας.
Πέμπτος λόγος, γιατί πιστεύω πραγματικά ότι η απλή αναλογική θα βάλει τέλος στο περιβάλλον πρωτοφανούς πολιτικής σταθερότητας που λειτουργεί όλα αυτά τα χρόνια η Αυτοδιοίκηση.
Σε αντίθεση με την κεντρική πολιτική σκηνή, η οποία χαρακτηρίζεται τα τελευταία κυρίως χρόνια από αστάθεια και διαρκείς εναλλαγές κυβερνήσεων, πριν καν λήξουν οι κοινοβουλευτικές τους θητείες.
Γιατί πιστεύω πραγματικά πως ένας Δήμαρχος που έχει λάβει τη δεύτερη Κυριακή πάνω από 51%, διαθέτει πολύ ισχυρή πολιτική νομιμοποίηση, για να έχει το δικαίωμα να υλοποιήσει το πρόγραμμά του, χωρίς να είναι αναγκασμένος να κάνει πολιτική συναλλαγή κάτω από το τραπέζι..
Πιο ισχυρή πολιτική νομιμοποίηση κι από τους εκάστοτε Πρωθυπουργούς που κυβέρνησαν ή κυβερνούν τη χώρα, έχοντας λάβει στις εκλογές ποσοστό 30-35 ή 40%.
Θεωρώ ότι το εκλογικό σύστημα θα πρέπει να προσαρμόζεται στις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες στις οποίες καλείται να επιτελέσει τη λειτουργία της η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η όποια αλλαγή , θα πρέπει να επιχειρείται εφόσον έχει προηγηθεί διάλογος και συμφωνία με τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, χωρίς αιφνιδιασμούς και με την προϋπόθεση που ισχύει και στις εθνικές εκλογές. Να εφαρμόζεται δηλαδή το νέο εκλογικό σύστημα από την μεθεπόμενη, κι όχι από την επόμενη αυτοδιοικητική εκλογική αναμέτρηση.
Ο Δήμαρχος Σαρωνικού
Γεώργιος Β. Σωφρόνης