Έναρξη δρομολογίων μεταφοράς μαθητών στην Περιφέρεια Αττικής από την επόμενη εβδομάδα. Η διαβεβαίωση δόθηκε από τον αναπληρωτή προϊστάμενο της δ/νσης Οικονομικών της Περιφέρειας Αττικής κ. Εμμανουήλ Κάββαλο, στη διάρκεια της χθεσινοβραδινής επεισοδιακής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου και αφορά μόνο τα 125 από τα 916 δρομολόγια που αντιστοιχούν στις ανάγκες μετακίνησης των μαθητών.
Προηγήθηκε, πολυπληθής συγκέντρωση γονέων και μαθητών από όλη την Αττικής έξω από το υπουργείο Εσωτερικών, συνάντηση εκπροσώπων των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων με τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών κ. Λεονταρίδη αλλά και τους αρμόδιους του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Στην κατάμεστη, από γονείς και μαθητές, αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο αντιπεριφερειάρχης Ανατ. Αττικής Πέτρος Φιλίππου δεσμεύθηκε ότι εντός 15 ημερών θα έχουν ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι συμβάσεις για άλλα 438 δρομολόγια και ότι στις αρχές Νοεμβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες και για τα υπόλοιπα 353 δρομολόγια.
Τελικά, η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου υπερψήφισε πρόταση ψηφίσματος, με την οποία η παρούσα περιφερειακή αρχή δεσμεύεται ότι θα καλύψει όλα τα δρομολόγια ώστε να εξυπηρετηθεί το σύνολο των μαθητών, ότι αυτό θα γίνει σε στενή συνεργασία με τους δήμους και τους συλλόγους γονέων, ότι θα ασκηθεί η μέγιστη δυνατή πίεση προς την κυβέρνηση ώστε να ξεκινήσει άμεσα η μεταφορά των μαθητών, ότι θα προωθήσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να αναιρεθεί η ΚΥΑ 24001/2013 και ότι θα εξετάσει τη δυνατότητα άμεσης έναρξης διαλόγου για τη μεταφορά των μαθητών και τη δημιουργία Ενιαίου Κρατικού Φορέα για τη Μεταφορά των Μαθητών.
Όπως υποστήριξαν, τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες, όσο και ο αντιπεριφερειάρχης κ. Φιλίππου, πέρα από το πρόβλημα της χιλιομετρικής απόστασης (που δημιούργησε η ΚΥΑ 24001/2013), εξίσου σοβαρές καθυστερήσεις έχει προκαλέσει η απαίτηση της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου να περάσει από προσυμβατικό έλεγχο το σύνολο των συμβάσεων, αν και στην πλειονότητα των περιπτώσεων, λόγω του χαμηλού χρηματικού ποσού, δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από το νόμο.
Σε ό,τι αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο, σημείωσαν, η επιμονή της Επιτρόπου να ελέγξει όλες τις συμβάσεις είχε ως αποτέλεσμα η Περιφέρεια να έχει ετοιμάσει μέχρι σήμερα 118 συμβάσεις για μόλις 125 δρομολόγια.
Η χθεσινή επικοινωνία του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών με τον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατέληξε στη δέσμευση ότι η διαδικασία της έγκρισης θα έχει ολοκληρωθεί εντός των προσεχών ημερών, ώστε άμεσα να υπογραφούν οι συμβάσεις ανάθεσης.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση 24001/2013 προβλέπει ότι οι Περιφέρειες μεταφέρουν δωρεάν μαθητές, όταν κατοικούν σε απόσταση μεγαλύτερη από 3 χλμ. για μαθητές Γυμνασίου, 5 χλμ. για μαθητές Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ και 1,2 χλμ. για μαθητές Δημοτικού. Οι περιορισμοί αυτοί είχαν ως αποτέλεσμα, τα δρομολόγια στην Περιφέρεια Αττικής να μειωθούν από 916 (τη σχολική χρονιά 2013-2014) σε 564 (για τη σχολική χρονιά 2014-2015).
Έπειτα από παρέμβαση της νέας Περιφερειακής Αρχής, στο υπουργείο Εσωτερικών, ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών κ. Λεονταρίδης, κατέθεσε στις αρχές Σεπτεμβρίου (με την έναρξη της σχολικής χρονιάς) τροπολογία που έδινε τη δυνατότητα στις Περιφέρειες να υπερβούν τον χιλιομετρικό περιορισμό και να προχωρήσουν σε απευθείας διαπραγματεύσεις για δρομολόγια, έως τον Φεβρουάριου 2015.
Με την τροπολογία, ο αριθμός των προς δημοπράτηση δρομολογίων αυξήθηκε στα 644 δρομολόγια. Χθες, η Περιφέρεια δεσμεύθηκε ότι -και με χρήση ίδιων πόρων- θα καλύψει και τα 916 δρομολόγια που είχαν γίνει πέρσι.
Συγχρόνως, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών –μετά τη συνάντηση με τους Συλλόγους Γονέων- εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία διατυπώνει την πρόθεσή του να δοθεί μια μόνιμη και οριστική λύση στο πρόβλημα και ανακοίνωσε στους γονείς ότι προτίθεται άμεσα να ξεκινήσει τη διαδικασία για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου από μηδενική βάση.
Επίσης, διαβεβαίωσε τους γονείς ότι στα δρομολόγια θα συμπεριληφθούν τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία και επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος στη συνέχεια δέχθηκε τους γονείς και δεσμεύθηκε να επισπεύσει τους προσυμβατικούς ελέγχους.
Αν δεν «σπάσει» το τραστ των λεωφορειούχων λύση δεν θα βρεθεί
Σοβαρότατο πρόβλημα, σε κάθε περίπτωση, παραμένει το «τραστ» των μεταφορέων που έχουν υψηλές οικονομικές απαιτήσεις και μπλοκάρουν όσους θέλουν να πραγματοποιήσουν μεταφορές σε χαμηλότερες τιμές, με αποτέλεσμα πολλοί διαγωνισμοί να κηρύσσονται άγονοι. (Στο θέμα αυτό έχει κατ΄επανάληψη αναφερθεί ο “Νεολόγος” από το 2009).
Είναι χαρακτηριστικό ότι -όπως είπε ο αναπληρωτής προϊστάμενος της δ/νσης Οικονομικών της Περιφέρειας Αττικής κ. Κάβαλος- ο διαγωνισμός που ξεκίνησε από την περασμένη “Ανοιξη και έπρεπε να είχε διεξαχθεί στα τέλη Ιουνίου για 600 περίπου δρομολόγια, τελικά έγινε στις αρχές Ιουλίου με πολύ μικρή συμμετοχή, από την πλευρά των μεταφορέων. Στις 12 Αυγούστου προκηρύχθηκε πρόχειρος διαγωνισμός για 398 δρομολόγια και στάθηκε δυνατόν να δοθούν μόλις τα 205 δρομολόγια. Στις 9 Σεπτεμβρίου προκηρύχθηκε δεύτερος πρόχειρος διαγωνισμός. Χαρακτηριστική περίπτωση “αποχής” των λεωφορειούχων στο δήμο Ωρωπού: έως τις 30 Σεπτεμβρίου για 30 δρομολόγια δόθηκε προσφορά μόνο για οκτώ. Τα 22 δρομολόγια κατέληξαν άγονα.
Μέχρι σήμερα, πέραν από τους δυο πρόχειρους μειοδοτικούς διαγωνισμούς, έχουν γίνει και τρεις διαπραγματεύσεις. Όπως σημείωσε ο κ. Φιλίππου, στην Ανατ. Αττική, με τις παραπάνω διαδικασίες έχουν αναδειχθεί προσωρινοί μειοδότες στα 157 από τα 208 συνολικά δρομολόγια. Σήμερα, 3 Οκτωβρίου, η Περιφέρεια Αττικής προχωρά σε τέταρτη διαπραγμάτευση, ελπίζοντας ότι θα καλύψει τα κενά.
Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι εμπλεκόμενοι διαπίστωσαν το σοβαρό νομικό ζήτημα που δημιουργήθηκε η ΚΥΑ 24001 και προτίθενται να αλλάξουν το νομοθετικό πλαίσιο. Οι Σύλλογοι Γονέων ζητούν να καταργηθεί τελείως η χιλιομετρική απόσταση και να υπάρξει δημόσια μεταφορά, ώστε παιδιά, γονείς και Αυτοδιοίκηση να μη γίνονται κάθε χρόνο αντικείμενο διαπραγμάτευσης και εκβιασμού. Τη δεύτερη αυτή πρόταση φάνηκε να συμμερίζεται και η Περιφερειακή Αρχή, μιλώντας για δημιουργία Ενιαίου Φορέα Μεταφοράς Μαθητών.