Σε αυτοδιοικητικό ατόπημα εξελίσσεται ο «Μεγάλος Περίπατος των Αθηνών» με τον περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη και τον δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη να είναι έκθετοι μετά τη δημοσιοποίηση στην χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικής γνωμοδότησης της Νομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής, η οποία εκδόθηκε την 1η Ιουλίου 2020.
Ειδικότερα: η γνωμοδότηση χαρακτηρίζει αναρμόδιο το Δήμο Αθηναίων σε ό,τι αφορά τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους μεγάλους οδικούς άξονες της πρωτεύουσας χωρίς προηγουμένως να έχει τηρηθεί η απαιτούμενη διαδικασία εγκρίσεων από την Περιφέρεια Αττικής, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Υποδομών και τέλος, απορρίπτεται ως μη σύννομος ο ισχυρισμός του Δημάρχου Αθηναίων ότι «οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στους μεγάλους οδικούς άξονες της Αθήνας είναι παροδικές και σχετίζονται με την αποφυγή συνωστισμού λόγω κορωνοϊού.»
Αντιθέτως, αποφαίνεται, ότι οι παρεμβάσεις του Δήμου Αθηναίων έχουν «μόνιμο χαρακτήρα και αναρμοδίως και παρανόμως η δημοτική αρχή του Δήμου Αθηναίων προέβη σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους μεγάλους οδικούς άξονες της πρωτεύουσας χωρίς προηγουμένως να έχει τηρηθεί η απαιτούμενη διαδικασία εγκρίσεων από την Περιφέρεια Αττικής, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Υποδομών.»
Το ζήτημα της παρανομίας τέθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής με το σύνολο της αντιπολίτευσης να εγκαλεί τον κ. Γ. Πατούλη ότι «παρέλειψε» να ασκήσει την εκ του νόμου αρμοδιότητά του και το σημαντικότερο -κατά την άποψη αρκετών Περιφερειακών Συμβούλων- «ότι απέφυγε να φέρει το θέμα προς συζήτηση στο βουλευόμενο όργανο.»
Επίσης, η Νομική Υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής επισημαίνει ότι τα κυκλοφοριακά μέτρα «δεν εξειδικεύονται αλλά έχουν γενικό και αόριστο περιεχόμενο», ότι «δεν αφορούν στον περιορισμό κυκλοφορίας των οχημάτων αλλά σχετίζονται με τον καθορισμό χώρων και στην εκτέλεση έργων ανάπλασης (τοποθέτηση κατασκευών με καλλωπιστικά φυτά, παγκάκια, φωτιστικά, βαφή οδοστρωμάτων)» καθώς και «τον καθορισμό χώρων αποκλειστικής κυκλοφορίας πεζών (πεζόδρομοι) ή οχημάτων (λεωφορειόδρομοι, ποδηλατόδρομοι)».
Επιπρόσθετα: «Για τη θέσπιση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων -τονίζεται στην γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας- η τελική αποφασιστική αρμοδιότητα ανήκει σε κρατικό όργανο και όχι στους ΟΤΑ εν όψει του ότι οι κυκλοφορικές ρυθμίσεις δεν αποτελούν αμιγώς τοπική υπόθεση» υπογραμμίζει η Νομική Υπηρεσία της Περιφέρειας Αττική και άρα «η επέκταση της αρμοδιότητας εκτέλεσης και συντήρησης έργων οδοποιίας στο πρωτεύον αστικό δίκτυο που περιλαμβάνεται στα διοικητικά όρια του Δήμου Αθηναίων έρχεται σε αντίθεση με τον κανόνα της συνολικής διαχείρισης των οδών οι οποίες δεν έχουν μόνο τοπική σημασία αλλά επηρεάζουν το συνολικό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας».
Τέλος, αξίζει να τονιστεί, ότι η Νομική Υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής θέτει ζήτημα αστικής ευθύνης σε περίπτωση ατυχήματος πολίτη αναγνωρίζοντας ότι προκύπτει «σύγχυση». Δηλαδή, ποιός έχει την ευθύνη εάν κάποιος πέσει στο οδόστρωμα ή πάνω σε κάποια ζαρντινιέρα που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Αθηναίων;»
Υπενθυμίζεται ότι για τον «Μεγάλο Περίπατο» στο κέντρο της Αθήνας έχουν μέχρι στιγμής δαπανηθεί ήδη 2 εκατ. ευρώ από το ταμείο του Δήμου Αθηναίων. (ζαρντινιέρες, φοίνικες, γλάστρες, κ.ά.)