Διεργασίες προς επίτευξη σύμπραξης της ΕΛΒΟ, ελληνικού δημοσίου, ΟΑΣΑ-ΟΑΣΘ και επενδυτή

(Αναδημοσίευση*) Στην τελική ευθεία μπαίνει το πρώτο πλάνο της κυβέρνησης για τη διάσωση της ΕΛΒΟ, ένα πλάνο που όπως έχουμε αναφέρει στο πρόσφατο παρελθόν, αναμένεται να αρχίσει με συζητήσεις σε μηδενική βάση και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι όροι των δύο διεθνών διαγωνισμών πώλησης που κηρύχθηκαν άγονοι από τον εκκαθαριστή, την εταιρία Ernst&Young και τον ειδικό εκκαθαριστή, Μιχάλη Χουρδάκη.

Το πλάνο για τη διάσωση της ΕΛΒΟ είχε αναλύσει εν μέρει ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Βίτσα, προς το σωματείο εργαζομένων στη συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα στο υπουργείο Οικονομικών.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα λεγόμενα των υπουργών, υπάρχει και ένα δεύτερο πλάνο, το λεγόμενο plan b, που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, σε περίπτωση που ναυαγήσουν οι διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Το plan b θα το αναλύσουμε παρακάτω, αφού προηγουμένως προχωρήσουμε στις επόμενες κινήσεις που πρέπει να γίνουν από την κυβέρνηση.

Τα επόμενα βήματα

Τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν από την κυβέρνηση έχουν χαραχθεί και απομένει η υλοποίησή τους. Αρχικά, πρέπει να συσταθεί μία επιτροπή από στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η οποία θα κληθεί να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Αν βασιστούμε στα όσα ανέφεραν κυβερνητικά στελέχη, το μοντέλο για τη διάσωση της ΕΛΒΟ είναι η σύμπραξη ιδιωτικού με δημόσιο τομέα (ΣΔΙΤ), με το ελληνικό δημόσιο να κατέχει ένα ποσοστό από 20 έως και 25%, ενώ υπό προϋποθέσεις το ποσοστό του ελληνικού δημοσίου μπορεί να φτάσει και στο 30%.

Υπάρχει και η σκέψη να εκμισθωθούν στον επενδυτή και τη νέα εταιρία που θα δημιουργηθεί, οι εγκαταστάσεις που ανήκουν στο υπουργείο Έθνικής Άμυνας και βρίσκονται μέσα στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της ΕΛΒΟ στη Σίνδο, αλλά όλα αυτά θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις. Σημειωτέον, ότι οι διαπραγματεύσεις δεν θα ξεπεράσουν σε διάρκεια τους δύο μήνες, όσους μήνες ακριβώς θα εξασφαλιστεί η μισθοδοσία των 336 εργαζομένων, μέσω πώλησης των 12 δεξιοτίμονων φορτηγών που έχουν επισκευαστεί, βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ, αλλά δεν παραδόθηκαν στο υπουργείο Άμυνας της Κύπρου εδώ και αρκετά χρόνια, καθώς χάλασε η συμφωνία λόγω καθυστέρησης υλοποίησης του έργου με υπαιτιότητα της προηγούμενης διοίκησης της εταιρίας.

Επίσης, αναμένεται να προχωρήσουν δύο προγράμματα από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις Ένοπλες Δυνάμεις, για ανταλλακτικά που χρειάζονται τα οχήματα. Σύμφωνα με πληροφορίες το πρώτο πρόγραμμα θα είναι κοντά στα 450.000 ευρώ, ενώ το δεύτερο και πιο “βαρύ” θα ξεπερνάει τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.

Σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Άμυνας βρίσκεται πολύ κοντά στο να έρθει σε οριστική συμφωνία με την κυπριακή κυβέρνηση, προκειμένου να τελειώσει το θέμα με τα 12 φορτηγά, να πάρουν οι Κύπριοι τα οχήματα, να πληρώσουν τα λεφτά και να μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες της ΕΛΒΟ για το επόμενο δίμηνο. Αυτή η κίνηση κρίνεται αναγκαία, καθώς τα ταμεία της ΕΛΒΟ έχουν στερέψει, υπάρχουν λεφτά μόνο για τη μισθοδοσία Αυγούστου.

Από κει και πέρα, όταν αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις της επιτροπής των δύο συναρμόδιων υπουργείων με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, όλα μπαίνουν στο τραπέζι, χωρίς να γνωρίζουμε τους όρους. Δεν υπάρχει το τίμημα των 10 εκατομμυρίων ευρώ που υπήρχε στους δύο προηγούμενους διεθνείς διαγωνισμούς, δεν εμπλέκεται ο ειδικός εκκαθαριστής και γενικά δεν υπάρχει μία σταθερή βάση. Ο ειδικός εκκαθαριστής έλαβε την εντολή να συντάξει έναν διαγωνισμό και απλά ο ρόλος του περιορίζεται στην υπογραφή της τελικής συμφωνίας, μεταξύ ελληνικού δημοσίου και επενδυτή.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές

Για την εξαγορά της ΕΛΒΟ είχαν ενδιαφερθεί μέσω προσφορών στους δύο διεθνείς διαγωνισμούς που κηρύχθηκαν τελικά άγονοι, η νοτιοαφρικάνικη Paramount Group και η γερμανική Krauss Maffei Wegmann, αν και όπως αποδείχτηκε και επιβεβαιώθηκε 100% το ρεπορτάζ του newreport.gr, η γερμανική εταιρία δεν κατέθεσε φάκελο προσφοράς, παρά μόνο ένα έγγραφο που ανέφερε προς την ελληνική κυβέρνηση και τον ειδικό εκκαθαριστή, ότι δεν θα συμμετέχει στον διαγωνισμό. Η επιβεβαίωση ήρθε δια στόματος του αναπληρωτή υπουργού Άμυνας, Δημήτρη Βίτσα, προς το σωματείο εργαζομένων της ΕΛΒΟ, στην τελευταία τους συνάντηση.

Οπότε, αν συνεχίσει στην ίδια τακτική η γερμανική ΚΜW και δεν συμμετέχει στον διαγωνισμό, απομένει η Paramount Group, ενώ ο κ. Βίτσας αναφέρθηκε και σε μία κυπριακή εταιρία, τη ΜΙΜΑ, που εκδήλωσε ενδιαφέρον.

Για την Paramount Group τα δεδομένα είναι λίγο πολύ γνωστά. Είναι από τη Νότια Αφρική, εκπροσωπείται από τον επιχειρηματία Ivor Ichikowitz και αποτελεί μέλος ομίλου εταιριών, με γραφεία στο Χονγκ Κονγκ, την Κύπρο, το Καζακστάν, τη Νότια Αφρική και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Με μία απλή αναζήτηση στο ίντερνετ, όλα τα παραπάνω είναι εύκολο να αναβρεθούν. Μάλιστα, αντιπροσωπεία της Paramount Group με τον κ. Ivor Ichikowitz, είχαν επισκεφθεί το εργοστάσιο της ΕΛΒΟ, τα τέλη του 2015.

Η Paramount Group, όπως είδαμε στο σάιτ που έχει, http://www.paramountgroup.com/, έχει αντικείμενο ίδιο με αυτό της ΕΛΒΟ.

Όσον αφορά την κυπριακή εταιρία ΜΙΜΑ, δεν βρήκαμε κάποιο στοιχείο. Αυτό που μάθαμε “σκαλίζοντας”, είναι ότι εκπροσωπείται από ανθρώπους που είναι γνωστοί στην ΕΛΒΟ, ωστόσο δεν έχουν εργοστάσιο, παρά μόνο λειτουργούν ως μεσάζοντες, ενώ υπάρχει “ανοιχτή δουλειά” με εμπλεκόμενη τη συγκεκριμένη εταιρία και την Αίγυπτο, η οποία όμως δεν προχώρησε…

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρία ΜΙΜΑ, αν τελικά καταθέσει πρόταση για την ΕΛΒΟ, αναμένεται να εκπροσωπήσει εταιρία από την Τσεχία ή τη Σλοβακία, η οποία εταιρία πρόσφατα προσπάθησε να βρεθεί σε συνομιλίες με ελληνικά υπουργεία, χωρίς αποτέλεσμα.

Από την άλλη, δεν υπάρχει κάτι χειροπιαστό τόσο για το ενδιαφέρον της γερμανικής ΚΜW ή άλλης εταιρίας. Πάντως, από τη στιγμή που δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον στους δύο προηγούμενους διεθνείς διαγωνισμούς, τόσο από την κυπριακή ΜΙΜΑ, όσο και από άλλη εταιρία και από την KMW, θεωρείται δύσκολο να εκδηλώσουν τώρα ενδιαφέρον, όσο κι αν αλλάξουν οι όροι του διαγωνισμού. Αν και η κυπριακή ΜΙΜΑ φαίνεται να θέλει να εμπλακεί, αλλά δεν γνωρίζουμε κατά πόσο μπορεί να το πράξει ως μεσάζοντας άλλης εταιρίας, διότι απόφαση της κυβέρνησης είναι να συνομιλεί απευθείας με διευθύνοντες συμβούλους των ενδιαφερόμενων εταιριών και όχι μεσάζοντες.

 

Η εμπλοκή ΟΑΣΑ-ΟΑΣΘ, ενδεχομένως Εγνατίας Οδού στην ΕΛΒΟ

Σύμφωνα με πληροφορίες, “παίζει” η εμπλοκή τόσο του ΟΑΣΑ, όσο και του ΟΑΣΘ, ακόμη και της Εγνατίας Οδού, στο νέο εγχείρημα μέσω ΣΔΙΤ. Προαναφέραμε ότι το ποσοστό του ελληνικού δημοσίου θα είναι μεταξύ 20-25%, ενώ αν εμπλακούν ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ίσως η Εγνατία Οδός, το ποσοστό αυτό μπορεί να φτάσει μέχρι και το 30%. Πολύ απλά, με την εμπλοκή στο ιδιοκτησιακό της ΕΛΒΟ των εταιριών ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, θα δίνονται απευθείας δουλειές στην ΕΛΒΟ από τους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Ο στόλος λεωφορείων και των δύο οργανισμών είναι τεράστιος, πολλά αν όχι τα περισσότερα από τα λεωφορεία χρήζουν επισκευών, οπότε γιατί να μην δοθεί η δουλειά στην ΕΛΒΟ, που έχει την τεχνογνωσία και το προσωπικό, ενώ θα βάλει στα ταμεία της ένα σημαντικό χρηματικό ποσό και θα επανεκκινήσει η λειτουργία του εργοστασίου.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ φέρουν τη σφραγίδα «ΕΛΒΟ»…

Στο θέμα της εμπλοκής με τον έναν ή άλλο τρόπο του ΟΑΣΘ, του ΟΑΣΑ και της Εγνατίας Οδού στην ΕΛΒΟ, έχουμε αναφερθεί και παλαιότερα. Υπήρχαν διαψεύσεις, αλλά το θέμα είναι υπαρκτό, υπάρχει στο τραπέζι, απλά για λόγους σκοπιμότητας δεν δημοσιοποιείται από κυβερνητικά στελέχη. Η εμπλοκή μάλιστα της Εγνατίας Οδού, έχει αναφερθεί και σε άλλα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

 

Το business plan

Οι διαπραγματεύσεις κυβέρνησης με τον ενδιαφερόμενους επενδυτές θα κριθούν εν πολλοίς στο επιχειρηματικό πλάνο, το business plan, που θα κατατεθεί, συν από το αν θα καλυφθεί το τίμημα που θα τεθεί από την κυβέρνηση για την εξαγορά της ΕΛΒΟ. Βέβαια, βασική προϋπόθεση που θέτει η κυβέρνηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, είναι η εξασφάλιση των 336 θέσεων εργασίας, των εργαζομένων που αυτή τη στιγμή ζουν, αναπνέουν, εργάζονται στο εργοστάσιο της Σίνδου.

Αυτό δεν τίθεται υπό συζήτηση από την κυβέρνηση, όπως διαμήνυσαν οι υπουργοί Τσακαλώτος και Βίτσας, προς τους εργαζόμενους. Ωστόσο, να υπενθυμίσουμε ότι στην πλειοψηφία τους οι εργαζόμενοι έχουν καταθέσει αίτηση μετάταξης, όπως τους ζητήθηκε από υπουργικά στελέχη πριν από μερικούς μήνες, φοβούμενοι ενδεχομένως ένα λουκέτο στο εργοστάσιο. Αυτό όμως με τα νέα δεδομένα αποφεύχθηκε, οπότε οι αιτήσεις μετάταξης για όποιους θέλουν να παραμείνουν στην ΕΛΒΟ με τη νέα τάξη πραγμάτων, δεν αναμένεται να ληφθούν υπόψη…

ΠΗΓΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ