Εφ όλης της εκπαιδευτικής ύλης, η ομιλία του υφυπ. Παιδείας στην εκδήλωση της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Παλλήνης

Η εκδήλωση της Ένωσης Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων των Σχολείων του Δήμου Παλλήνης με κεντρικό ομιλητή τον υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Δημ. Μπαξεβανάκη στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Λυκείου Γέρακα από το αποτέλεσμα της και μόνο, μπορεί να χαρακτηριστεί ως η καλύτερη των τελευταίων ετών στην πόλη για θέματα εκπαίδευσης, ειδικότερα για την βαθμίδα της δευτεροβάθμιας. 

Τα χαρακτηριστικά που συνέθεσαν την επιτυχία της εκδήλωσης:

Ιδιαίτερα καλός ο ομιλητής. Συνέβαλλε σ΄αυτό η εκ των έσω καλή γνώση της λειτουργίας των Σχολείων και του εκπαιδευτικού πλαισίου αφού ο κ. Δημ. Μπαξεβανάκης συμβαίνει να είναι καθηγητής στην δευτεροβάθμια με πολυετή θητεία στο Επαγγελματικό Λύκειο Πύργου Ηλείας.

• Ο λόγος του δεν ήταν ο «ξύλινος» των πολιτικών. Απλός, απέριττος, απόλυτα κατανοητός και αρκούντως μετριοπαθής. Οι απόψεις του δεν είχαν ιδεοληπτικό χαρακτήρα, δεν είχαν εμμονές, δεν ακολούθησαν την ανώδυνη τεχνοτροπία του «στρογγυλέματος», δεν ωραιοποίησαν την κατάσταση στην παιδεία και απέφυγε –ίσως λόγω χαρακτήρα- οποιαδήποτε οξύτητα στην επιχειρηματολογία των πολιτικών επιλογών του υπουργείου που συνδιοικεί.

Είπε, χαρακτηριστικά κάποια στιγμή, εκπλήσσοντας το ακροατήριο του: «Δεν είμαστε ικανότεροι των προκατόχων μας, υπολείμαστε σ΄αυτό γιατί δεν έχουμε την εμπειρία τους, απλώς, τα λίγα χρήματα που μπορούμε να ξοδέψουμε για την παιδεία και τα Σχολεία πήγαν σε σωστές κατευθύνσεις και έπιασαν καλύτερο τόπο απ΄ότι τα εκατοντάδες εκατομμύρια που είχαν στη διάθεση τους, την εποχή της «ευμάρειας.»

• Υπήρξε διάλογος. Ουσιαστικός διάλογος. Περίπου, 30 γονείς, εκπαιδευτικοί και μία μαθήτρια εκ μέρους 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου Σχολείου του Γέρακα, έθεσαν τα ερωτήματα τους στον κ. υφυπουργό και είχαν απάντηση.

Ο διάλογος άρχισε και ολοκληρώθηκε χωρίς οξύτητες και άγονες αντιπαραθέσεις. Εκφράστηκαν διαφωνίες, υπήρξε κριτική –την έκανε ο καθηγητής και ειδικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, κ. Ανδρέας Παπαδαντωνάκης- όμως όλη η συζήτηση εξελίχθηκε σε πλαίσιο αλληλοσεβασμού.

Η σημειολογία της εκδήλωσης


• Η οργάνωση της εκδήλωσης ήταν ιδιαίτερα προσεγμένη και η προσέλευση για το χαρακτήρα του θεματικού πεδίου της εκδήλωσης, πολύ καλή.Το συντονισμό του διαλόγου είχε ο δημοσιογράφος/εκδότης του “Νεολόγου”, κ. Ανδρέας Χατζηνικολάου.

• Στην εκδήλωση παρέστησαν μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος Παλλήνης, κ. Αθανάσιος Ζούτσος, οι επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, Παναγιώτης Μερτύρης (μείζονος) και Αναστάσιος Μπουντουβάς (ελάσσονος) αντιδήμαρχοι και πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι και ο Διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Παλλήνης, κ. Δήμος Γρηγόρης.

Από την εκπαιδευτική κοινότητα παρευρέθηκαν: ο διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, κ. Στέφανος Καπέλλας, η Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ανατολικής Αττικής, κ. Λουκία Στέφου, ο Υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων Δ.Δ.Ε Ανατολικής Αττικής. κ. Ράπτης, οι Υπεύθυνες του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Παλλήνης. κ. Δρογγίτου Μαρία και κ. Βουβουλάκη Ελένη, ο Ειδικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ κ. Ανδρέας Παπαδαντωνάκης και ο Διευθυντής του 3ου Γυμνασίου Γέρακα, κ. Παύλος Κοσμίδης.


Σύντομο χαιρετισμό πριν την έναρξη της εικδήλωσης έκανε η διευθύντρια του 2ου ΓΕ.Λ Γέρακα κ. Ευαγγελία Γεωργάκη και εκ μέρους του Δ.Σ. της Ένωσης Συλλόγων Γονέων, μίλησε ο πρόεδρος του, κ. Κώστας Παπαγεωργίου.

Μετά το τέλος της εκδήλωσης ο κ. υφυπουργός επισκέφθηκε την βιβλιοθήκη του σχολείου, στην οποία υπάρχουν 4.000 τίτλοι βιβλίων και του προσφέρθηκε ως αναμνηστικό, λάδι παραγωγής του 2ου Λυκείου Γέρακα.



Τα βασικά σημεία της ομιλίας του υφυπουργού κ. Δ. Μπαξεβανάκη

Ακολουθούν οι σημαντικότερες αναφορές του υφυπουργού Παιδείας, κ. Δημ. Μπαξεβανάκη στα θέματα Παιδείας, λειτουργίας των Σχολείων καθώς και στα περιεχόμενα της σχετικά πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης επί σειράς ζητημάτων, όπως, οι απουσίες των μαθητών, η αποφόρτιση της γραφειοκρατίας στα Σχολεία, οι αποβολές, οι εξετάσεις, κ.ά.

«Δεν ωραιοποιούμε την κατάσταση στην εκπαίδευση…»

«Οφείλουμε να αποφύγουμε δύο κινδύνους. Ο ένας είναι να ωραιοποιήσουμε μια κατάσταση. Αυτό είναι εύκολο να το αποφύγει κανείς γιατί τα πράγματα δεν είναι ωραία, άρα, το να πει κάποιος ότι όλα είναι καλά, κινδυνεύει να γίνει γραφικός.

Από την άλλη μεριά, το να λέει ένας ότι όλα είναι χάλια, μάλλον αγνοεί την πραγματικότητα και είναι εκτός τόπου και χρόνου.»

«Για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα δεν ευθύνεται αυτή η κυβέρνηση»

«Ποιος είναι λοιπόν είναι ο τόπος και ποιος ο χρόνος;

Ο τόπος είναι η Ελλάδα και ο χρόνος, η εποχή των μνημονίων. Μιλάμε για μια χώρα η οποία είναι χρεοκοπημένη. Αυτό στην ανάλυση μας, στον σχεδιασμό μας και στην κριτική μας, οφείλουμε να μη το ξεχνάμε. Εμείς δεν μπορούμε να το ξεχάσουμε γιατί τα μέσα που έχουμε στη διάθεση μας είναι περιορισμένα. Όλοι ξέρετε ότι για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα δεν ευθύνεται αυτή η κυβέρνηση.

Δεχθήκαμε να πάρουμε στα χέρια μας μια καυτή πατάτα! Την πήραμε στα χέρια μας και προσπαθούμε να την κάνουμε να καίει λιγότερο. Ελπίζουμε, τον προσεχή Αύγουστο, σε 6 μήνες από σήμερα, να μπορέσουμε να πάμε σε μια πραγματικότητα η οποία δεν θα είναι ιδανική αλλά λίγο καλύτερη απ΄αυτή που είναι σήμερα. Ότι δεν θα έχουμε σε καθημερινή βάση την εποπτεία των δανειστών στο κεφάλι μας.»

«Δεν είμαστε ούτε πιο ικανοί από τους προηγούμενους, ούτε πιο έξυπνοι»

«Τι έχουμε στα δύσκολα αυτά χρόνια…. Από το 2008 μέχρι και το 2015, οι προϋπολογισμοί του κράτους πρόβλεπαν κάθε χρόνο και μικρότερες δαπάνες για την εκπαίδευση. Αυτό εμείς το σταματήσαμε. Τρεις προϋπολογισμούς έχουμε ψηφίσει. Το 2016 όπου κρατήσαμε τις δαπάνες σταθερές και στα 2 επόμενα χρόνια, το 2017 και το 2018 αναστρέψαμε την πορεία. Το 2017 αυξήθηκαν κατά 250 εκατ. € και το 2018 δώσαμε επί πλέον σε σχέση με το 2017 108 εκατ. €

Δεν είναι πολλά. Είναι πολύ λίγα σε σχέση με τις ανάγκες της εκπαίδευσης αλλά αυτό για το οποίο υπερηφανευόμαστε είναι ότι αντιστρέψαμε την πορεία. Κι αν κανείς απορεί πως το καταφέρνουμε και το κάνουμε, η απάντηση είναι απλή.

Δεν είμαστε ούτε πιο ικανοί από τους προηγούμενους, ούτε πιο έξυπνοι. Το αντίθετο. Είμαστε λιγότερο ικανοί γιατί είναι προφανές ότι δεν είχαμε εμπειρία αλλά είναι όμως καλό ότι δεν είχαμε την εμπειρία των κινήσεων που γινόντουσαν και είχαν ως αποτέλεσμα τα χρήματα που ήταν πάρα πολλά αυτά που πέρασαν από τη χώρα επί δύο δεκαετίες δεν πήγαν στις πραγματικές ανάγκες του τόπου.

Εμείς υπερηφανευόμαστε ότι αυτά τα λίγα χρήματα που έχουμε πάνε στις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων.»

Για το Επαγγελματικό Λύκειο

«Εκπλήσσομαι που δεν υπάρχει ΕΠΑΛ στο Δήμο Παλλήνης. Αν θέλετε, μπορείτε να το ζητήσετε.

Προσλήφθηκαν 100 ψυχολόγοι τον περασμένο Σεπτέμβριο για τα ΕΠΑΛ και θα προσλάβουμε ακόμη 100 για τη νέα εκπαιδευτική περίοδο.»

Για την πρόωρη λήξη των μαθημάτων στην Γ΄ Λυκείου

«Τα μαθήματα στα Γυμνάσια και Λύκεια τελείωναν τέλος Μαΐου. Στην Γ΄ Λυκείου όμως σταματούσαν μετά το Μάρτιο. Γιατί..; Γιατί έκαναν τις απουσίες τους κι αυτό ως κοινωνία το θεωρούσαμε φυσιολογικό. Εμείς, είπαμε ότι αυτό πρέπει να αλλάξει και αυξήσαμε τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων. Από φέτος τα μαθήματα θα τελειώνουν την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου. Για να το επιτύχουμε μειώσαμε τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά τον Ιούνιο οι μαθητές. Έτσι από φέτος, στην Γ΄ Λυκείου θα εξετάζονται μόνο σε τέσσερα μαθήματα.»

Για τις εξετάσεις

«Οι εξετάσεις χρειάζονται αλλά είναι το αναγκαίο κακό. Η ουσία του Σχολείου είναι η διδασκαλία. Είναι ο χρόνος που έχει ο εκπαιδευτικός να βρίσκεται στην τάξη με τους μαθητές του. Αν αυτό το χρόνο τον αυξήσουμε, κερδίζουμε. Δεν γίνεται, χρειάζονται οι εξετάσεις, αλλά όσο μπορούμε πρέπει να τις μειώσουμε κι αυτό θα είναι κέρδος. Είναι κατάντια επί 1,50 μήνα να έχουμε στη χώρα μας από τα μέσα Μαΐου ως το τέλος Ιουνίου, εξετάσεις. Και να είναι οι εξετάσεις πρωτοσέλιδο θέμα στις εφημερίδες. Πουθενά στον κόσμο δεν συμβαίνει αυτό. Μόνο στην Ελλάδα.»

Για την γραφειοκρατία στα Σχολεία

«Πρέπει να αποφορτίσουμε τα Σχολεία και τους εκπαιδευτικούς από την γραφειοκρατία. Μέχρι τώρα οι απουσίες χαρακτηρίζονται δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Εσείς, οι γονείς, υπογράφετε δικαιολογητικά, ψεύτικα βέβαια με τα οποία βεβαιώνεται ότι το παιδί σας έλειψε από το Σχολείο γιατί ήταν άρρωστο. Μα δεν ήταν άρρωστο… Το ξέρετε κι εσείς και το παιδί σας, το ξέρει ο καθηγητής, το ξέρει και ο γιατρός που υπογράφει τη βεβαίωση.

Έτσι, όλοι μαζί ξέρουμε ότι κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας φτιάχνοντας μια «θαυμάσια ατμόσφαιρα…»

«Τέρμα η αναμεταξύ μας κοροϊδία….»

«Είπαμε, λοιπόν, τέρμα αυτή η κοροϊδία. Οι απουσίες είναι απουσίες και όποιος υπερβεί το όριο θα ξανακάτσει στα θρανία της ίδιας τάξης.

Τι κερδίζουμε από αυτό; Καταρχήν δεν κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Έπειτα, μειώνουμε πάρα πολύ την γραφειοκρατία στο σχολείο. Θα σταματήσουν οι καθηγητές να διαχειρίζονται τα περιβόητα χαρτάκια μέχρι να τα πρωτοκολλήσουν στα βιβλία φοίτησης, οι απουσίες και ο χαρακτηρισμός τους σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες δεν αποτελούν θέμα πολύωρης συνεδρίασης των καθηγητών κι έτσι μειώνεται κατά πολύ ο όγκος μιας αχρείαστης και άχρηστης γραφειοκρατίας.»

Για τα βιβλία

«Είπαμε ότι πολλά από τα βιβλία και τα διάφορα έντυπα πρέπει πλέον να διατηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή κι αυτό όχι μόνο είναι επιβεβλημένο στην εποχή που ζούμε αλλά και χρήσιμο.»

Για τις εγγραφές των μαθητών στα Σχολεία

«Θα γίνονται ηλεκτρονικά στο σπίτι με τη χρήση των κωδικών του TAXISnet με τους οποίους κάνουμε τις φορολογικές δηλώσεις. Αυτό θα βοηθήσει να ξέρουμε έγκαιρα πριν τον Ιούνιο τα τμήματα των τάξεων της επόμενης εκπαιδευτικής περιόδου, δηλαδή θα ξέρουμε τους αριθμούς των μαθητών και θα μπορούμε να έχουμε ένα καλό προγραμματισμό. Θα εφαρμοστεί φέτος και στα Γενικά και στα Επαγγελματικά Λύκεια, όπως δηλαδή έγινε πέρυσι με τα Γυμνάσια.»

Για την ενημέρωση των γονέων

«Θα γίνεται με γραπτό κείμενο είτε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του γονέα, είτε στον αριθμό του κινητού τηλεφώνου με sms. Αν ένας γονιός δεν επιθυμεί αυτό τον τρόπο ενημέρωσης θα μπορεί να βλέπει τους καθηγητές με βάση τον προγραμματισμό κάθε Σχολείου.»

Για τις αποβολές

«Είναι καιρός να καταλάβουμε ότι πρέπει να αποφεύγουμε τις πολυήμερες αποβολές μαθητών που έχουν συμπεριφορά εκτός πλαισίου. Δεν προσφέρουν απολύτως τίποτε αυτές οι αποβολές, δηλαδή η απομάκρυνση από το Σχολείο. Δύο ημέρες αποβολή, ναι. Αλλά να μη λείψει ο μαθητής από το Σχολείο.

Πρέπει να πείσουμε τους μαθητές που συμπεριφέρονται εκτός πλαισίου να καταλάβουν το λάθος τους και να προβληματιστούν. Είναι η σωστή παιδαγωγική μέθοδος. Και κάτι ακόμη. Αν ένα Σχολείο πάει καλά, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει καλή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Αν σπάσει ένας από τους κρίκους αυτούς το Σχολείο δυσκολεύεται στη λειτουργία του.»

Στον υφυπουργό Παιδείας κ. Δημήτρη Μπαξεβανάκη και στον διευθυντή του γραφείου του, κ. Βασίλη Χριστακόπουλο, τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Συλλόγων Γονέων (Κώστας Παπαγεωργίου, Μαρία Αμοργιανού, Γεωργία Τσίλιου, Θόδωρος Βασιλείου, Σάκης Τρευλάς και Βίκυ Κακαμπούκη) παρέθεσαν αργά το βράδυ δείπνο σε εστιατόριο του Γέρακα.