“Κακοδιαχείριση του δημόσιου χρήματος” στον ΟΑΣΘ, εντόπισε το πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών

Κακοδιαχείριση για το δημόσιο χρήμα, τους επιβάτες της Θεσσαλονίκης και τους εργαζόμενους, αλλά… «καλοδιαχείριση» για τους μετόχους του ΟΑΣΘ καταγράφει το πολυσέλιδο πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (ΣΕΕΥΜΕ).

Ο Οργανισμός Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης που πριν λίγες ημέρες αποϊδιωτικοποιήθηκε με τον νόμο Σπίρτζη, χρωστούσε πολλά και σε πολλούς. Όμως την ίδια ώρα η διοίκησή του φρόντιζε να πληρώνεται όσα περισσότερα μπορούσε από το κράτος με αποτέλεσμα οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης να κοστίζουν 54% πιο ακριβά σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας!

Τα καθεστώς αυτό που συνεχιζόταν επί 60 χρόνια όχι μόνο με την ανοχή όλων των κυβερνήσεων, αλλά και με την ενίσχυσή του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2001 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ (υπουργός ο Χρήστος Βερελής) ο ΟΑΣΘ συνήψε σύμβαση με το Δημόσιο βάση της οποίας το 2010 όλη η περιουσία του Οργανισμού (κινητή και ακίνητη) θα περνούσε στο κράτος. Όμως το 2008 επί κυβέρνησης Ν.Δ. (υπουργός ο Κωστής Χατζηδάκης) επεξέτεινε τη σύμβαση «ξεχνώντας» να επιβεβαιώσει ότι το 2010 η περιουσία του ΟΑΣΘ θα περνούσε στο Δημόσιο!

Μάλιστα, η σύμβαση του 2008 που επεξέτεινε για πάντα τη σύμβαση του 2001 δεν εστάλη από την κυβέρνηση ούτε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να ελέγξει τη νομιμότητά της.

Αυτές οι πολιτικές «συμπεριφορές» έκαναν τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη να μιλά για «το κάστρο του παλαιοκομματισμού στη Βόρειο Ελλάδα».

Πλήρωναν ενοίκια πάνω από το τεκμαρτό!

Το πόρισμα του ΣΕΕΥΜΕ αποκαλύπτει και το παιχνίδι του ΟΑΣΘ με τα ενοίκια που είχε στόχο να παίρνει ο ΟΑΣΘ περισσότερα χρήματα από το Δημόσιο. Το κρίσιμο σημείο ήταν ότι στις δαπάνες κάθε χρήσης που αναγνωρίζονται από το Δημόσιο με στόχο για τον καθορισμό της αντισταθμιστικής καταβολής προς τον ΟΑΣΘ εντάσσονται και τα ενοίκια «των αμαξοστασίων και των γραφείων διοίκησης αυτού, μετά των παγίων εγκαταστάσεων».

Ποιος ήταν ο τρόπος; Το μεγαλύτερο ύψος των μισθωμάτων για τα έτη 2010 – 2015 καταβάλλεται στον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό «Ηρακλής», ο οποίος έχει στην ιδιοκτησία του όλους τους χώρους στέγασης των γραφείων του ΟΑΣΘ και των αμαξοστασίων Φοίνικα και Σταυρούπολης.

Η μετοχική σύνθεση του «Ηρακλή» σε ποσοστό περίπου 65% είναι η ίδια με τη μετοχική σύνθεση του ΟΑΣΘ! Δηλαδή ο ΟΑΣΘ έπαιρνε από το κράτος χρήματα για ενοίκια που κατέληγαν κατά βάση στους μετόχους του ΟΑΣΘ!

Το πόρισμα του ΣΕΕΥΜΕ αποκαλύπτει ότι ο «Ηρακλής» συστάθηκε πριν την ίδρυση του ΟΑΣΘ το 1953 και συμμετέχουν σε αυτόν οι παλαιοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ, ενώ προϋπόθεση συμμετοχής στον «Ηρακλή» ήταν και η συμμετοχή στον ΟΑΣΘ με τα ίδια ποσοστά.

Σημειώνεται δε πως τα έσοδα του «Ηρακλή» από το 1968 και μετά προέρχονται αποκλειστικά από τα μισθώματα που εισπράττει από τον ΟΑΣΘ, ο οποίος τα έχει πάρει από το κράτος μέσω της αντισταθμιστικής καταβολής!

Από τον έλεγχο του ΣΕΕΥΜΕ για την περίοδο 2010 – 2015 προέκυψαν δύο στοιχεία:

1) Καταβάλλονται ετήσια μισθώματα, τα οποία είναι υψηλότερα των τεκμαρτών σε ποσοστό έως και 144%!

Συγκεκριμένα στο εμπορικό κέντρο όπου εδρεύει ο ΟΑΣΘ:

– Για τα έτη 2011και 2012 είναι υψηλότερα κατά 70%-143% των τεκμαρτών.
– Για το 2013 είναι υψηλότερα κατά 55% – 122% των τεκμαρτών.
Για το 2014 είναι υψηλότερα κατά 32% – 89% των τεκμαρτών.
– Για το 2015 είναι υψηλότερα κατά 71% – 144% των τεκμαρτών.

2) Ενώ όλα τα χρόνια της κρίσης το κόστος των μισθωμάτων βαίνει μειούμενο το 2015 παρατηρείται αυξητική τάση κατά 4,27%.

Ειδικότερα ο ΟΑΣΘ πλήρωσε (και πληρώθηκε μέσω της αντισταθμιστικής καταβολής).

2010: 2.206.028,71 ευρώ
2011: 2.130.283,04 ευρώ
2012: 1.913.723,39 ευρώ
2013: 1.870.806,14 ευρώ
2014: 1.626.240,63 ευρώ
2015: 1.695.633,17 ευρώ

Διανυθέντα χιλιόμετρα: Απόκλιση 450.000 χλμ. από 8 λεωφορεία!

Παρόμοιες μεθόδους απομύζησης του δημόσιου χρήματος φαίνεται ότι ακολουθούνταν και μέσω των διανυθέντων χιλιομέτρων. Το ΣΕΕΥΜΕ διαπίστωσε διαφοροποιήσεις στις ενδείξεις οδομετρητή μεταξύ:

α) Των στοιχείων του ΟΑΣΘ.

β) Των τιμολογίων των πρατηρίων υγρών καυσίμων.

γ) Των συγκεντρωτικών καταστάσεων της εταιρείας Εuromat.

Από τους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε μόλις οκτώ λεωφορεία διαπιστώθηκαν αποκλίσεις για τα διανυθέντα χιλιόμετρα που φτάνουν τα 450.000 χιλιόμετρα!

119 εκατ. ευρώ τα πήρε ο… Βαρδάρης

Τα 120 εκατ. ευρώ πλησιάζουν οι οφειλές του ιδιωτικού μονοπωλίου του ΟΑΣΘ, όπως αποκαλύφθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, οι συσσωρευμένες και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του ΟΑΣΘ προς τρίτους στις 19 Απριλίου 2017 ήταν 119 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, οι κύριες οφειλές ήταν:

ΦΠΑ και φόροι: 17,5 εκατ. ευρώ.

ΙΚΑ: 9 εκατ. ευρώ.

Εισφορές υπέρ ΙΚΑ: 4,7 εκατ. ευρώ.

Εισφορά υπέρ ΕΦΚΑ: 4,8 εκατ. ευρώ.

ΦΜΥ και λοιποί παρακρατούμενοι φόροι: 711.000 ευρώ.

ΦΠΑ Μαρτίου: 2,1 εκατ. ευρώ.

Προμηθευτές: 3,7 εκατ. ευρώ.Συμβάσεις λεωφορείων (συντήρηση): 4,9 εκατ. ευρώ.

Αποζημιώσεις απολυόμενων: 240.000 ευρώ.

Ενοίκια: 3,5 εκατ. ευρώ.

Εισφορές σωματείων: 4 εκατ. ευρώ.

Μερίσματα μετόχων: 8 εκατ. ευρώ.

Εξόφληση δανείων Εθνικής Τράπεζας: 9,5 εκατ. ευρώ.

Αποθεματικό αποπληρωμής παγίων: 34 εκατ. ευρώ (είναι ποσά που όφειλε να διαθέτει ο ΟΑΣΘ αλλά δεν έχουν βρεθεί…).

Μισθοδοσία προσωπικού: 3 εκατ. ευρώ.

Αναφερόμενος στην μη αποπληρωμή των εργαζόμενων, ο Χρ. Σπίρτζης κατήγγειλε στην Ολομέλεια της Βουλής ότι το υπουργείο έδινε χρήματα για να πληρωθούν οι μισθοί, αλλά ο ΟΑΣΘ τα έδινε αλλού: «Οι επισχέσεις εργασίας δεν είχαν να κάνουν με το ότι δεν πλήρωνε το υπουργείο Μεταφορών την αντισταθμιστική καταβολή.

Το ανάποδο συνέβαινε. Τα δίναμε και πιο πριν προκειμένου να πληρωθούν τα δεδουλευμένα. Ο ΟΑΣΘ, όμως, δεν τα έδινε στους εργαζόμενους. Τα έδινε σε δάνεια, σε υποχρεώσεις και βέβαια στην τσέπη τους, στο κέρδος τους», είπε.