Όλες οι οφειλές προς τους Δήμους εντάσσονται στο νόμο ρύθμισης τους. Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι

Με νεότερη εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών παρέχονται διευκρινήσεις σχετικά με την εφαρμογή του Νόμου 4321/2015 για τη ρύθμιση οφειλών προς τους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από αυτούς.

  1. Στη ρύθμιση εντάσσονται όλες οι οφειλές χωρίς καμία εξαίρεση.
  2. Οι οφειλές πρέπει να είναι βεβαιωμένες ταμειακά έως την 26η Μαίου2015
  3. Περιλαμβάνονται όλα τα νομικά πρόσωπα των Δήμων
  4. Την αρμοδιότητα για την υπαγωγή σε πρόγραμμα της ρύθμισης έχει ο προϊστάμενος της ταμειακής υπηρεσίας του ΟΤΑ, η οικονομική επιτροπή και το Δημοτικό Συμβούλιο ανάλογα με το ποσό της ρύθμισης).
  5. Στις απαλλαγές από προσαυξήσεις του ν. 4321/2015 δεν περιλαμβάνονται τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τους ΟΤΑ με ειδικούς νόμους (πχ λόγω μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης σε ΤΑΠ, τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων κλπ), αλλά αυτά αντιμετωπίζονται ως «βασική οφειλή».
  6. Σε περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να ενταχθεί στη ρύθμιση του ν. 4321/2015 και είναι ήδη σε ρύθμιση με παλαιότερη διάταξη (πχ 4257/2014), η οποία περιλαμβάνει και οφειλές που προβλέπονται διαφορετικές απαλλαγές, τότε χάνει όλα τα ευεργετήματα της προηγούμενης ρύθμισης και «γυρίζει» πίσω στο καθεστώς όπως αυτό ίσχυε πριν την υποβολή της τότε αίτησής του. Δηλ. το υπαγόμενο ποσό υπολογίζεται σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης ως είχε πριν την εφαρμογή των απαλλαγών. (σημείωση “Νεολόγου”: για το λόγο αυτό πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όσοι έχετε υπαχθεί σε προηγούμενη ρύθμιση, δηλαδή να να βεβαιωθείτε εάν σας συμφέρει να ενταχθείτε στη ρύθμιση του ν. 4321/2015)

Επίσης η εγκύκλιος επισημαίνει τα εξής πολύ σημαντικά ζητήματα:

1. Ευεργετήματα του οφειλέτη:

Μεταξύ των ευεργετημάτων του οφειλέτη, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4321/2015, είναι και τα εξής:

Περίπτωση (α):

χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 12 του Κ.Φ.Δ., όπως ισχύει.

Το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. δέχεται ότι το ευεργέτημα αφορά και την παροχή δημοτικής ενημερότητας και την άρση της δέσμευσης της φορολογικής ενημερότητας στις εφορίες. Κάνει μάλιστα ευθεία αναφορά στο άρθρο 285 του ν. 3463/2006 και στην υπ’ αρ. 45081/1997 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β’ 1029), για να υποστηρίξει ότι μόνο εφόσον ρυθμίζεται το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών, επιτρέπεται η χορήγηση δημοτικής ενημερότητας αλλά και το ξεμπλοκάρισμα της φορολογικής ενημερότητας από τις Δ.Ο.Υ.

Περίπτωση (β):

Οι ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται μετά από αίτηση του οφειλέτη, αφού εξοφληθεί το εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) της αρχικής βασικής ρυθμιζόμενης οφειλής.

Ο οικείος δήμος ή τα νομικά πρόσωπα του δύναται να εξετάζει αίτημα περιορισμού κατασχέσεων εις χείρας τρίτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 30 του Κ.Ε.Δ.Ε.. (άρθρο 11 Ν. 4321/2015).

Για την περίπτωση αυτή με την εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. 12/2015, γίνεται δεκτό ότι για την εφαρμογή του εδαφίου (ε) του άρθρου 11, εννοείται ότι η επιβληθείσα κατάσχεση θα πρέπει να αφορά οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση.

Γενικά, με την ανωτέρω εγκύκλιο, ότι ισχύουν όλα τα ευεργετήματα του άρθρου 11, μετά την καταβολή της 1ης δόσης, εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση.

2. Αριθμός δόσεων

Γίνεται δεκτό ότι ανεξαρτήτως οφειλόμενου ποσού, ο οφειλέτης (και μόνο αυτός) επιλέγει τον αριθμό των δόσεων. Μόνος περιορισμός αυτός του ελαχίστου ορίου των 20€ της κάθε δόσης.

3. Προσαυξήσεις – τόκοι ρύθμισης

Βασικές συνολικές οφειλές μέχρι πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ που υπάγονται σε πρόγραμμα ρύθμισης του παρόντος άρθρου, από την υπαγωγή τους στη ρύθμιση, δεν επιβαρύνονται πλέον με προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.

Βασικές συνολικές οφειλές άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ που υπάγονται σε πρόγραμμα ρύθμισης του παρόντος άρθρου, αντί των κατά Κ.Ε.Δ.Ε. και κατά Κ.Φ.Δ. τόκων και προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, από την υπαγωγή σε ρύθμιση, επιβαρύνονται με τόκο που ανέρχεται σε τρεις εκατοστιαίες μονάδες (3%) ετησίως. (άρθρο 2 παρ. 2 Ν. 4321/2015) ήτοι 0.25% ανά μήνα (ΠΟΛ 1080/2015)

Σχετικά με το ανωτέρω όριο το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. κάνει δεκτό ότι το ύψος του ποσού των 5.000€ προσδιορίζεται με βάση το ποσό της βασικής οφειλής, χωρίς να συνυπολογίζονται σε αυτό προσαυξήσεις και τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.

4. Απώλεια ρύθμισης

Στο άρθρο 8 του ν. 4321/2015, σχετικά με την απώλεια της ρύθμισης και συγκεκριμένα στην περίπτωση β, ορίζεται ότι η ρύθμιση “χάνεται” όταν ο οφειλέτης δεν υποβάλλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του φόρου προστιθέμενης αξίας, καθ’ όλο το διάστημα της ρύθμισης των οφειλών του και μέχρι την εξόφλησή της, εντός τριών (3) μηνών το αργότερο από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους.

Στην εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. 12/2015 γίνεται δεκτό ότι αντί των ανωτέρω στους δήμους, αναλογικά, η ανωτέρω διάταξη αφορά την περίπτωση κατά την οποία ο οφειλέτης καθυστερήσει πέραν του τριμήνου, από τη νόμιμη προθεσμία υποβολής, δηλώσεις προς το δήμο για την επιβολή τελών και φόρων.