Ανατροπές …εκτός ορίων στις Προτάσεις της Επιτροπής Κουρουμπλή για Δήμους και Περιφέρειες!

Ανατροπές έξω από κάθε όρια, σηματοδοτούν οι προτάσεις της Επιτροπής Κουρουμπλή σε σχέση με τη Μεταρρύθμιση του Καλλικράτη, οι οποίες, δημοσιοποιήθηκαν (δια της διαρροής…) σήμερα, μέσω των στηλών της εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος” Η Επιτροπή για τη Μεταρρύθμιση του Καλλικράτη, είχε συσταθεί από τον πρ. υπουργό Εσωτερικών κ. Π. Κουρουμπλή και η ύπαρξή της θα παύσει να υφίσταται με την παράδοση των προτάσεών της, το πιθανότερο εντός των προσεχών ημερών. 

Σε κάθε περίπτωση, οι προτάσεις δεν δεσμεύουν τη σημερινή πολιτική ηγεσία του υπ. Εσωτερικών κι αυτό, εμμέσως, πλην σαφώς το έχει υπαινιχθεί ο κ. Π. Σκουρλέτης.

Στις προθέσεις του, είναι η σύσταση μιας ολιγομελούς επιτροπής από έμπειρα στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών με στόχο την κατάρτιση νομοσχεδίου με “δραστικές αλλαγές” στον ισχύοντα νόμο περί “Καλλικράτη”, τη δημόσια συζήτηση που θα ακολουθήσει με τη συμμετοχή των Περιφερειαρχών και των Δημάρχων και “αν υπάρξει κατάληξη” να κατατεθεί πριν το καλοκαίρι στη Βουλή.

Τι περιέχουν οι Προτάσεις της Επιτροπής Κουρουμπλή:

Απλή Αναλογική: Θα ισχύει και στις δημοτικές-περιφερειακές εκλογές και οι έδρες των δημοτικών-περιφερειακών συμβούλων θα μοιράζονται αναλογικά με βάση τα ποσοστά της πρώτης Κυριακής. Για να εκλεγεί δήμαρχος-περιφερειάρχης θα χρειάζεται και πάλι το 50%+1 των ψήφων και αν δεν το πάρει την πρώτη Κυριακή, θα αναμετρώνται οι δύο επικρατέστεροι σε δεύτερο γύρο. Εως τώρα, όποιος έβγαινε πρώτος τη δεύτερη Κυριακή λάμβανε σημαντικό μπόνους ώστε να διαθέτει τα 3/5 των συμβούλων.

Με τον τρόπο αυτό, εξασφάλιζε ισχυρή πλειοψηφία μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο λαμβάνει και τις αποφάσεις. Με το νέο σύστημα, είναι εμφανής ο κίνδυνος ο εκλεγόμενος δήμαρχος να συναντά «τοίχο» όποτε θέλει να περάσει κάποια απόφαση, καθώς οι δικοί του σύμβουλοι θα είναι μειοψηφία. Για παράδειγμα, στο Δήμο Αθηναίων και με το 21% που έλαβε την πρώτη Κυριακή, ο Γ. Καμίνης θα έπρεπε να διοικήσει με 10 δημοτικούς συμβούλους αντί για 29 που πήρε (επί συνόλου 49) επικρατώντας στο δεύτερο γύρο.

Σημειώνεται πως συζητήθηκε ακόμη και το ενδεχόμενο να μην υπάρχει «δεύτερος γύρος» και ο δήμαρχος να εκλέγεται μεταξύ των συμβούλων. Κάτι τέτοιο θα στερούσε ακόμη μεγαλύτερο μέρος της ισχύος από τον επικεφαλής που θα ήταν έρμαιο συνεχών διαφωνιών και ανεξαρτητοποιήσεων.

Θητεία: Μόλις μία φορά το 2014 ίσχυσε η πρόβλεψη να γίνονται οι αυτοδιοικητικές εκλογές μαζί με τις ευρωεκλογές και οι τοπικοί άρχοντες να έχουν πενταετή θητεία όπως οι ευρωβουλευτές. Η πρόταση τώρα είναι να επιστρέψει η θητεία στην 4ετία και οι εκλογές να γίνονται τον Οκτώβριο για να αναλαμβάνει η νέα ηγεσία την 1η/1 του επόμενου έτους.

Δικαίωμα ψήφου στους αλλοδαπούς που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα: Μέσα στις προτάσεις περιλαμβάνεται και το δικαίωμα να έχουν δικαίωμα ψήφου και όσοι αλλοδαποί μένουν νόμιμα στην Ελλάδα. Βάσει των επίσημων στοιχείων του υπουργείου Εσωτερικών, οι νόμιμα διαμένοντες αλλοδαποί ήταν 580.161 άτομα τον Ιανουάριο του 2017 και αυτό σημαίνει αύξηση του εκλογικού σώματος κατά περίπου 6%. Εως τώρα είχαν δικαίωμα «εκλέγειν» οι υπήκοοι κρατών-μελών της Ε.Ε. στις ευρωεκλογές και τις δημοτικές εκλογές, ενώ προτείνεται να επεκταθεί το δικαίωμα και για τις περιφερειακές εκλογές. Προτείνεται επίσης πρόσφυγες και μετανάστες να συμμετέχουν σε όργανα όπως το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών.

Τοπικές Λαϊκές Συνελεύσεις: Δεσμευτικές, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, προτείνονται να είναι οι αποφάσεις οργάνων που δημιουργούνται με βάση τις προτάσεις της Επιτροπής, όπως οι “Τοπικές λαϊκές Συνελεύσεις” και οι “Συνελεύσεις της Γειτονιάς”, ενώ ομάδες κατοίκων θα έχουν τη δυνατότητα να προκηρύξουν “Τοπικά Δημοψηφίσματα” για θέματα που αφορούν τις περιοχές κατοικίας τους.

Κατάργηση Επιτροπών: Τα παραπάνω όργανα προτείνεται να αντικαταστήσουν μια σειρά θεσμών που δημιουργήθηκαν με τον “Καλλικράτη”, όπως τα συμβούλια των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, οι Επιτροπές Ποιότητας Ζωής και Οικονομικών Επιτροπών που λαμβάνουν αποφάσεις για να μην φθάνουν όλα τα θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Προτείνεται επίσης η κατάργηση Σχολικών Επιτροπών και του Συμπαραστάτη του Δημότη αλλά και των χωρικών αντιπεριφερειαρχών, τους οποίους προτείνεται, πλέον, να τους ορίζει ο Περιφερειάρχης ανάμεσα στους περιφερειακούς συμβούλους, διαδικασία αντίστοιχη με το δήμαρχο και τους αντιδημάρχους.

Αναβάθμιση Γεν. Γραμματέων: Προτείνεται, επίσης, η αναβάθμιση των Γενικών Γραμματέων των δήμων που μέχρι σήμερα επιλέγονται από τους δημάρχους.

Συμμετοχή εργαζομένων στην Ε.Ε. του Δήμου: Στο πόρισμα της Επιτροπής περιλαμβανονται επίσης προτάσεις για τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων στην Εκτελεστική Επιτροπή του δήμου, να μην υπάρχει κώλυμα εκλογιμότητας στους συμβασιούχους του δήμου αλλά και σε όσους οφείλουν κάτω από ένα ποσό. Παράλληλα υπάρχει και πρόταση να ορίζεται μέλος στο Δημοτικό ή το Περιφερειακό Συμβούλιο με κλήρωση από το σύνολο των κατοίκων.