Οι λυρικής αφήγησης πίνακες του Σωτήρη Σόρογκα εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη

Μια κιβωτός ενός ρημαγμένου κόσμου, που μέσα στη μοναξιά του διαμαρτύρεται για τη φθορά, αποτυπώνεται δραματικά σε μισογκρεμισμένους τοίχους ερειπίων με μαύρα ανοίγματα, σε σκουριασμένες λαμαρίνες, σαπισμένα θαλάσσια ξύλα, σε μηχανήματα εγκαταλελειμμένα σε κάποιο λατομείο, σε γυναικεία πορτρέτα που θυμίζουν επιτύμβια άλλης εποχής.

Είναι το εικαστικό σύμπαν του Σωτήρη Σόρογκα, που με εμμονή, συνοχή και χωρίς παρεκκλίσεις δημιουργεί εδώ και 50 χρόνια.

Η μακρόχρονη διαδρομή του αποκαλύπτεται στην αναδρομική έκθεση, που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς.

Οι λυρικής αφήγησης πίνακες του Σωτήρη Σόρογκα «δεν κρυσταλλώνουν μόνο το δράμα της φθοράς, αλλά και την τραγωδία της ιστορίας», γράφει ο ποιητής-δοκιμιογράφος, Δημήτρης Κοσμόπουλος, στον πλούσιο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση.

«Η επιβλητική μετάπλαση αυτού του κόσμου συνδέει το τραγικό στοιχείο με τη διερεύνηση για την αποκάλυψη ενός τέλους, δηλαδή ενός σκοπού που αιωρείται ως η υποδόρια προοπτική της τελικής αποκατάστασης», λέει. Η επιλογή των έργων της έκθεσης έγινε από τον ίδιο τον ζωγράφο.

Προέρχονται από μουσεία, ιδρύματα, από ιδιωτικές, αλλά και την προσωπική του συλλογή. Όπως οι πρώτες του σχεδιαστικές ικανότητες σε κάρβουνα, τα λάδια στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 με τοπία στη Βουλιαγμένη, στην Καισαριανή, οι πρώτες απεικονίσεις ερειπίων στο Λαύριο.

  • Έργα κλειδιά για τη μετέπειτα εξέλιξη του. «Άνοιξα ξεχασμένα μου ντοσιέ και είδα ότι δεν έβαζα ημερομηνίες στα έργα μου. Ήταν όλα μία ιστορία που προσπάθησα να αφηγηθώ σε όλη μου τη ζωή», λέει ο Σωτήρης Σόρογκας
  • Άργησε να εκθέσει τη δεκαετία του ΄70, καμιά δεκαριά χρόνια, αφότου είχε ολοκληρώσει την Σχολή Καλών Τεχνών. Συνειδητή επιλογή γιατί ήθελε να θεμελιώσει, όπως ομολογεί, το προσωπικό του ζωγραφικό ιδίωμα.

Η αναδρομική έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στο Μουσείο Μπενάκη, είναι κατά τον δημιουργό της, μία καταγραφή αισθητικών βιωμάτων που δεν περιορίζει το αποτέλεσμα σε μία μονοδιάστατη ερμηνεία. Χωρίζεται σε δέκα θεματικές ενότητες με τα κυρίαρχα, στο έργο του, μοτίβα που επανέρχονται σε όλη την πορεία του: τις «Πέτρες», τα «Άλογα» (οξύ εικαστικό σχόλιο κατά της δικτατορίας), τα «Αρχαία Μάρμαρα», για τα οποία αντλεί στοιχεία από την ποίηση του Σεφέρη, τα «Πορτρέτα», τις «Σκουριές» από τα λατομεία της Πεντέλης και του Λαυρίου, τα «Μαύρα ανοίγματα», που εναλάσσονται από το σκοτάδι στο φως.

Η έκθεση «Σόρογκας 50 χρόνια ζωγραφική», θα διαρκέσει ως τις 19 Φεβρουαρίου