Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, εκκρεμότητες προς επίλυση ή περιθωριοποίηση

Ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού καθώς και οι συζητήσεις με τους κατασκευαστικούς ομίλους για τις ενδεχόμενες επεκτάσεις των συμβάσεων στους υπόλοιπους οδικούς άξονες, παράλληλα με την κατασκευή πρόσθετων έργων, είναι στις εκκρεμότητες που πρόκειται με τον ένα ή άλλο τρόπο (πρέπει) να αντιμετωπιστούν σύντομα από το υπουργείο Υποδομών.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύονται στον ιστότοπο newsbreak.gr στην περίπτωση της Αττικής Οδού, τα επόμενα βήματα του υπουργείου Υποδομών θα κριθούν από τα συμπεράσματα του συμβούλου που προσλαμβάνει άμεσα ώστε να μελετηθούν οι εκκρεμότητες της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, που τελειώνει το φθινόπωρο του 2024.

Η Αττική Οδός Α.Ε., που διαχειρίζεται σήμερα τον οδικό άξονα, και το υπουργείο θα κληθούν να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ώστε να κλείσουν αυτές οι εκκρεμότητες και να αποφασιστεί στη συνέχεια το μοντέλο της νέας παραχώρησης.

Κατά τις ίδιες πηγές πληροφόρησης, η εξίσωση γίνεται περισσότερο σύνθετη, καθώς στον σχεδιασμό του υπουργείου περιλαμβάνεται η αξιοποίηση της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού για την υλοποίηση πρόσθετων οδικών έργων στο Λεκανοπέδιο.

Δύο επεκτάσεις φαντάζουν ως οι πιθανότερες, χωρίς να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις: Η σύνδεση της Αττικής Οδού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης ώστε να βελτιωθεί η διασύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», και η επέκταση προς Ραφήνα.

Η Αττική Οδός, που ειδικά στο τμήμα μεταξύ λεωφ. Κηφισίας και εθνικής οδού αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, έχει ανάγκη και άλλων επεκτάσεων, αλλά όλα θα κριθούν από τις προτάσεις των συμβούλων.

Αν η «άσκηση» για το μέλλον της Αττικής Οδού είναι δύσκολη, ακόμα πιο πολύπλοκη θα είναι η διαπραγμάτευση για ένταξη πρόσθετων έργων στις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης που θα επεκταθούν χρονικά.

Για παράδειγμα, προκειμένου να προχωρήσει ο άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη πρέπει να υπάρξει διαπραγμάτευση με τη Νέα Οδό που διαχειρίζεται το τμήμα «Μεταμόρφωση – Σκάρφεια» της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Αν κατασκευαστεί η παράκαμψη Ελευσίνα – Υλίκη, τότε θα μειωθεί η κίνηση στο τμήμα που διαχειρίζεται η Νέα Οδός κατά παράβαση της σύμβασης παραχώρησης.

Η προσπάθεια κατασκευής νέων έργων με ιδιωτικά κεφάλαια, μέσω χρονικής επέκτασης των συμβάσεων παραχώρησης, είχε ξεκινήσει επί θητείας του Χρ. Σπίρτζη στο υπουργείο Υποδομών, με βάση αντίστοιχα μοντέλα στην Ευρώπη, όπως στη Γαλλία και την Κροατία. Ο σημερινός υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής θέλει να κάνει πάλι την «άσκηση» με την ελπίδα ότι θα πειστούν οι Βρυξέλλες ώστε να εγκρίνουν τους συγκεκριμένους σχεδιασμούς.