Αναστάτωση έχει προκαλέσει στην αυτοδιοικητική ενότητα η απόφαση του υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου, εν μέσω της κρίσης του κορωνοΐού, να εισαγάγει με την τελευταία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) ένα πλέγμα συντμημένων διαδικασιών για τη διαχείριση των οικονομικών πόρων που θα αφορούν είτε απευθείας αναθέσεις είτε, το νέο «ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα» που θα διαδεχθεί το πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι», το οποίο, όπως είναι γνωστό, καταργήθηκε την 29η Νοεμβρίου του 2019 ημέρα διεξαγωγής των εκλογών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Το θέμα τέθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας που έγινε με τηλεδιάσκεψη και με τη συμμετοχή του υφυπουργού Εσωτερικών Θεόδωρου Λιβάνιου προς τον οποίο διατυπώθηκαν έντονες αντιδράσεις από αρκετά μέλη του Δ.Σ.
Οι δήμαρχοι, αφού εξέθεσαν τη δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα οικονομικά των δήμων λόγω των εκρηκτικών αναγκών που έχουν προκύψει για την καταπολέμηση του κορωνοϊού, έθεσαν μετ’ επιτάσεως το ζήτημα του διπλασιασμού της τακτικής επιχορήγησης χωρίς να λάβουν από τον υφυπουργό απάντηση.
Και ενώ η οικονομική κατάσταση των δήμων κατά κοινή ομολογία είναι εξαιρετικά επιβαρυμένη, οι αιρετοί δεν φάνηκαν να ικανοποιούνται από το νέο «ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα» που θα διαδεχθεί το πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι» και περιλαμβάνεται στην ΠΝΠ.
Έθεσαν, λοιπόν, σωρεία ερωτημάτων, αρχής γενομένης από τη δομή του νέου προγράμματος, η οποία δεν προσδιορίζεται στην ΠΝΠ, όπως και για τα κριτήρια ένταξης.
Επίσης, ρώτησαν τον υφυπουργό σχετικά με τις πηγές της χρηματοδότησης, αλλά και τους όρους αποπληρωμής. Ρώτησαν γιατί στις πηγές χρηματοδότησης δεν συμπεριλαμβάνεται και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όπως συνέβαινε με το πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι».
Επιπρόσθετα, οι αιρετοί ζήτησαν διευκρινίσεις για το ποια θα είναι η οικονομική συμμετοχή των δήμων. Στο σκέλος, μάλιστα, του δανεισμού, εξέφρασαν έντονη απορία για το γεγονός ότι στην ΠΝΠ ορίζεται πως «το υπουργείο Εσωτερικών δύναται να συνομολογεί απευθείας δάνειο με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων» για την κάλυψη των άμεσων αναγκών των ΟΤΑ!
«Δηλαδή πια δεν θα μπορούμε να πάρουμε εμείς απευθείας δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων;» ρώτησαν, με τον υφυπουργό να απαντά μόνο σε αυτό!
«Η συνομολόγηση του δανείου από το υπουργείο Εσωτερικών θα γίνεται στα πρότυπα του ‘Φιλόδημου’ και θα εξοφλείται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» περιορίστηκε να πει.
Τέλος, έντονη ήταν η αντίδραση των δημάρχων στη απόφαση του υπουργού Εσωτερικών να εξαιρέσει τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης από την πενταμελή Επιτροπή Αξιολόγησης και την τριμελή Επιτροπή Παρακολούθησης, επιλέγοντας να τοποθετήσει ιδιώτες εμπειρογνώμονες. Ο υφυπουργός παραδέχθηκε πως το ζήτημα χρήζει επανεξέτασης.
Κι ενώ το κλίμα της συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ ήταν πυροδοτημένο, ιδίως από τη στιγμή που το πρόγραμμα που αντικαθιστά τον «Φιλόδημο Ι» θεσμοθετήθηκε με ΠΝΠ χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση με τους δημάρχους, ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, με επιστολή του στην «Αυγή», διαμαρτύρεται για το δημοσίευμά της Αυγής με το σκεπτικό ότι είναι «προσβλητικό και συκοφαντικό προς το πρόσωπό» του και πως «δημιουργεί ψευδείς ειδήσεις και δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια και στην πραγματικότητα».
Πάντως ο υπουργός Εσωτερικών επιμένει να ισχυρίζεται ότι «η ΠΝΠ δεν καλύπτει καμία αδιαφανή διαδικασία» και ούτε συσχετίζεται με όσα πράττει ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Αντίδραση και από τον Περιφερειάρχη κ. Γ. Πατούλη
Για το δημοσίευμα, αντέδρασε και ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης.
Σε τρισέλιδη απάντησή του υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι «δεν σχετίζεται το περιεχόμενο της τελευταίας ΠΝΠ με τις αναθέσεις», που, όμως, έχουν κατ’ εντολήν του γίνει και περιλαμβάνονται στις πρόσφατες αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ).
Να σημειωθεί ότι η πρώτη απόφαση έχει οικονομικό αντικείμενο 5,3 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέας χωματερής στο αποκατεστημένο τμήμα του ΧΥΤΑ Φυλής, χωρίς να προσδιορίζονται οι συντεταγμένες για τη χωροθέτηση.
Η λήψη της απόφασης έγινε κάνοντας χρήση των συντμήσεων ημερομηνιών που προβλέπεται στον Ν. 4412/2016 και αφορά αποκλειστικά επείγουσες καταστάσεις, ενώ επί της ουσίας δεν είχε προηγηθεί πλήρης τεκμηρίωση της απόφασης για το «επείγον».
Επίσης, η ανάθεση των 5,3 εκατ. ευρώ έχει δρομολογηθεί με τη «διαγωνιστική διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση προκήρυξης».
Επισημαίνεται ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ έλαβε στη συνέχεια και δεύτερη απόφαση που αφορούσε την ανάθεση 270.000 ευρώ για τη μελέτη αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων της Αττικής, όπως και την απαιτούμενη εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τη στιγμή που δεν έχει ληφθεί καμία σχετική απόφαση από το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής και το Δ.Σ. του ΕΔΣΝΑ.
Γράφει, λοιπόν, ο Γ. Πατούλης στην επιστολή του προς την «Αυγή»: «Οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου εκδίδονται από την κυβέρνηση για να διευκολύνουν τη διαχείριση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, όμως η Περιφέρεια Αττικής δεν έχει ανάγκη τις Πράξεις αυτές για να πάρει αποφάσεις».
«Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ήδη τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων με εξαιρετικές διαδικασίες (κατά τον συντάκτη της ‘Αυγής’ fast track), με σκοπό την κάλυψη των επιτακτικότερων αναγκών των αναθετουσών αρχών. Σχετικώς έχει εκδοθεί η από 18.3.2020 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» συνεχίζει στην επιστολή του, για να καταλήξει:
«Η ανάγκη, λοιπόν, προστασίας της δημόσιας υγείας σε τόσο κρίσιμες στιγμές νομιμοποιεί την παρέκκλιση από τις συνήθεις διαδικασίες».