Καταγγελία της Περιφερειακής Αρχής Αττικής για κακοδιαχείριση έργων των ΤΟΠ.Σ.Α.

Σε εξέλιξη βρίσκεται δικαστική διερεύνηση αλλά και παράλληλα ενδελεχής έλεγχος από την Περιφέρεια Αττικής για πρόγραμμα των ΤΟΠΣΑ (Τοπικά Σχέδια για την Απασχόληση) της περιόδου 2012-2013.

Μάλιστα, καθώς έχουν εντοπισθεί παρατυπίες και ζητήματα κακοδιαχείρισης, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να τεθεί «φρένο» στη χρηματοδότηση του προγράμματος και να ανασταλεί η επιλεξιμότητα των σχετικών δαπανών στο ΕΣΠΑ.

Η υπόθεση έγινε γνωστή ύστερα από καταγγελίες του ΠΑΚΟΕ (Πανελλήνιο Κέντρο Οικολογικών Ερευνών) οι οποίες αναφέρονταν στην ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης ΑΕ) «ως δικαιούχου και συμπράττοντα φορέα σχεδόν σε όλα τα προγράμματα της ΕΕ» και στη «σκανδαλώδη ανάθεση 24 από τα 65 προγράμματα ΤΟΠΣΑ της περιόδου 2012-2013 σε εταιρείες πρώην περιφερειακού σύμβουλου της τότε παράταξης Σγουρού».

Τις καταγγελίες απηύθυνε η οργάνωση τόσο προς την Περιφέρεια Αττικής όσο και προς τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και τον υπουργό Επικρατείας για την καταπολέμηση της διαφθοράς κ. Παναγιώτη Νικολούδη.

Όπως επισημαίνουν από το επιτελείο της κυρίας Ρένας Δούρου, η περιφεριακή Αρχή ενημερώθηκε για τις καταγγελίες στις 21.5.2015, «ενήργησε άμεσα και προχώρησε στον πλήρη έλεγχο του σχετικού φακέλου».

Διαπιστώθηκε ότι με απόφαση του τέως περιφερειάρχη Αττικής (ΑΠ απόφασης 3846/28.9.2012 ΑΔΑ: Β4ΤΜ7Λ7-ΦΗ4) είχε οριστεί στην επιτροπή αξιολόγησης των ΤΟΠΣΑ περιφερειακός σύμβουλος της τότε παράταξης του τέως περιφερειάρχη κ. Γιάννη Σγουρού.

Στη συνέχεια, η Περιφέρεια Αττικής απέστειλε τη σχετική καταγγελία στην αρμόδια διαχειριστική Αρχή προκειμένου να διερευνηθούν περαιτέρω τα καταγγελλόμενα. Από τον περαιτέρω έλεγχο της υπόθεσης προέκυψε ότι δεν έχουν υποβληθεί οι σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις περί μη ύπαρξης σύγκρουσης συμφερόντων όπως προβλέπει η σχετική πρόσκληση του προγράμματος ΕΣΠΑ (ΑΠ πρόσκλησης 2399/3.7.2012 ΑΔΑ: Β41Β7Λ7-41Ι).

Σημειώνεται ότι τα μέλη των επιτροπών αξιολόγησης δεν επιτρέπεται να έχουν εμφανή ή αφανή οικονομική σχέση και εν γένει συνεργασία οποιασδήποτε μορφής με τους προτείνοντες την ενέργεια φορείς. Επίσης δεν επιτρέπεται να έχουν συγγενικό δεσμό μέχρι και τρίτου βαθμού συγγενείας με τους μετόχους ή και τους νομίμους εκπροσώπους των προτεινόντων φορέων ή και τον διευθυντή αυτών. Σε περίπτωση που συντρέχει οποιοδήποτε από τα προαναφερόμενα κωλύματα το μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης οφείλει να ζητά την εξαίρεσή του. Προς τον σκοπό αυτό τα μέλη των επιτροπών αξιολόγησης μετά τον ορισμό τους υποβάλλουν σχετική υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86.

Παράλληλα, από τον έλεγχο προέκυψαν σειρά ερωτημάτων σχετικά «με τη νομιμότητα συμμετοχής πολιτικού προσώπου σε μια τόσο σημαντική επιτροπή αξιολόγησης του ΕΣΠΑ και μάλιστα χωρίς καμία διαδικασία επιλογής ή κλήρωσης. Δηλαδή χωρίς κανένα εχέγγυο νομιμότητας».

Με βάση όλα αυτά, η περιφερειακή Αρχή τονίζει ότι «δημιουργείται έντονος προβληματισμός σχετικά με τη συνέχιση από την Περιφερειακή Αρχή της χρηματοδότησης του προγράμματος των ΤΟΠΣΑ και εξετάζεται ακόμη και η αναγκαιότητα αναστολής της επιλεξιμότητας των σχετικών δαπανών στο ΕΣΠΑ».