Κοινή αντίληψη των τεσσάρων αυτοδιοικητικών παρατάξεων οι οποίες και εκφράζουν την συντριπτική πλειοψηφία των Δημάρχων της χώρας, έναντι των κυβερνητικών χειρισμών στις κυοφορούμενες αλλαγές στον “Καλλικράτη” καταγράφηκε στο ειδικό θεματικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ που έγινε στο Βόλο, το διήμερο 17 και 18 Οκτωβρίου 2016, υπό τον τίλτλο “Αλλαγή του Καλλικράτη-Νέο Μοντέλο Οργάνωσης και Διοίκησης του Κράτους”.
Συγκεκριμένα, οι παρατάξεις που συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ
- «Κίνημα Ανατροπής στην Αυτοδιοίκηση» με επικεφαλής το Γιώργο Πατούλη (ΝΔ),
- «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» με επικεφαλής τον Απόστολο Κοιμήση (ΠΑΣΟΚ)
- «Νέα Αυτοδιοίκηση» με επικεφαλής τον Γιώργο Ιωακειμίδη (ανεξάρτητοι Δήμαρχοι, με πολλές κοινές θέσεις με αυτές της προσκείμενης στον ΣΥΡΙΖΑ, παράταξης)
- και η «Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία στη ΚΕΔΕ» με επικεφαλής τον Δημήτρη Μπίρμπα (ΣΥΡΙΖΑ).
συνδιαμόρφωσαν
–με εξαίρεση δύο περιπτώσεις συνέδρων που κατέθεσαν δική τους πρόταση-
ενιαίο κείμενο θέσεων για την αλλαγή του Καλλικράτη και το νέο μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης του κράτους σύμφωνα με το οποίο,
“η ΚΕΔΕ και έως ότου η Κυβέρνηση καταθέσει την ολοκληρωμένη πρότασή της για το Εκλογικό Σύστημα, δεν συζητά την αλλαγή του πριν ολοκληρωθεί ο διάλογος για τη Μεταρρύθμιση”.
Στο τελικό κείμενο, μεταξύ άλλων, ασκείται κριτική στην κυβέρνηση γιατί
“άνοιξε τη συζήτηση για τη Μεταρρύθμιση του Κράτους χωρίς να έχει μέχρι τώρα καταθέσει στην Επιτροπή Διαβούλευσης αναλυτικά τις θέσεις της”
και παράλληλα την εγκαλούν για τη μη παρουσίαση
ολοκληρωμένου σχεδίου αλλαγής του εκλογικού νόμου και ολοκληρωμένου πλάνου χρηματοδότησης του νέου μοντέλου οργάνωσης της Διοίκησης της Χώρας.
Επίσης: ότι δεν αντιμετωπίζονται τα σημερινά οικονομικά αδιέξοδα της Αυτοδιοίκησης και δεν υπάρχουν προτάσεις που να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της καταστατικής θέσης και του ρόλου των Αιρετών.
Στις προθέσεις της ΚΕΔΕ είναι, η συνολική απόφαση που αναδείχθηκε στη λήξη των εργασιών του Συνεδρίου, να σταλεί στις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων και στους Δήμους και θα συνοδεύεται από το κείμενο «Προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην Τ.Α».
Παράλληλα, θα σταλεί ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο προς τους αιρετούς, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο θέσεων και προτάσεων που θα κατατεθεί στο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ το Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ώστε η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις τελικές αποφάσεις της και να καθορίσει τη δράση ή την αντίδρασή της ενόψει της προετοιμαζόμενης Μεταρρύθμισης.
Στο ειδικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ η κυβέρνηση εκπροσωπήθηκε από τον υφυπουργό Εσωτερικών κ. Γ. Μπαλάφα και τον Γεν. Γραμματέα του ιδίου υπουργείου, κ. Κ. Πουλάκη ο οποίος και παρουσίασε με πνεύμα επιτηδευμένης γενικότητας, τις κεντρικές θέσεις που θα προσδιορίζουν το περιεχόμενο της τελικής “αναμορφωτικής” πρότασης.
Επίσης: στη δεύτερη ημέρα των εργασιών παραβρέθηκε και μίλησε ο βουλευτής της Ν.Δ. στην Περιφέρεια Αττικής, Μάκης Βορίδης καθώς και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απ. Τζιτσικώστας.
Εντύπωση, προκάλεσε, η απουσία του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κ. Αγοραστού, δεδομένου ότι η πόλη διεξαγωγής του Συνεδρίου ανήκει στην εμβέλεια της περιφερειακής αρχής του.
Σύμφωνα με όσα “υποστηρίζονταν” στους “διαδρόμους” του συνεδριακού χώρου από Δημάρχους της περιοχής, η σχέση Γ. Πατούλη και Κ. Αγοραστού “δεν συνδέονται από κοινές αντιλήψεις για πρόσωπα και εξελίξεις…”
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απόφασης του Ειδικού Θεματικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ στο Βόλο.
Το Ειδικό Θεματικό Συνέδριο «Αλλαγή του Καλλικράτη – Νέο Μοντέλο Οργάνωσης και Διοίκησης του Κράτους», που συνήλθε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ στο Βόλο στις 17 και 18 Οκτωβρίου του 2016, διαπιστώνει τα ακόλουθα:
Συγκεκριμένα:
Α. Διαπιστώσεις:
Η Κυβέρνηση άνοιξε τη συζήτηση για τη Μεταρρύθμιση του Κράτους χωρίς όμως να έχει μέχρι τώρα καταθέσει στην Επιτροπή Διαβούλευσης αναλυτικά τις θέσεις της. Ειδικότερα δεν παρουσιάστηκε:
• Ολοκληρωμένο σχέδιο αλλαγής του Εκλογικού Νόμου.
• Ολοκληρωμένο πλάνο χρηματοδότησης του νέου μοντέλου οργάνωσης της Διοίκησης της Χώρας.
• Επιπλέον, δεν αντιμετωπίζονται τα σημερινά οικονομικά αδιέξοδα της Αυτοδιοίκησης.
• Προτάσεις που να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της καταστατικής θέσης και του ρόλου των Αιρετών.
• Φαίνεται ότι η κυβέρνηση επιφυλάσσει για τους Δήμους ρόλο στην υλοποίηση των Κοινωνικών Προγραμμάτων και δεν προσδιορίζει μέχρι τώρα ρόλο στα ζητήματα ανάπτυξης.
Β. Οι θέσεις της ΚΕΔΕ
Σε αντίθεση με την Κυβέρνηση, η ΚΕΔΕ διαμορφώνει θέσεις όπως ενδεικτικά αυτές αποτυπώνονται στο «κείμενο προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Ειδικότερα:
Εκλογικό Σύστημα
Η ΚΕΔΕ και έως ότου η Κυβέρνηση καταθέσει την ολοκληρωμένη πρότασή της για το Εκλογικό Σύστημα, δεν συζητά την αλλαγή του πριν ολοκληρωθεί προηγουμένως ο διάλογος για τη Μεταρρύθμιση.
Οικονομικό πλαίσιο Μεταρρύθμισης – Πόροι της Τ.Α.
- (α) φορολογική αποκέντρωση με φορολογικές ελευθερίες χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του πολίτη και με μηχανισμό αναδιανομής για άρση των ανισοτήτων.
- (β) νέα γενιά παρακρατηθέντων και ταυτόχρονη επιστροφή εσόδων από φόρο ζύθου, βοσκοτόπων, πετρελαιοειδή κλπ
- (γ) πρόγραμμα υποστήριξης της μεταρρύθμισης με διασφαλισμένους πόρους και προσωπικό.
- (δ) απόδοση του 10% από τα έσοδα του Πράσινου Ταμείου
- (ε) δραστική μείωση των επιτοκίων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων
- (στ) δημιουργία ενός νέου Aναπτυξιακού Προγράμματος της Τ.Α., που θα συμπληρώνει το ΕΣΠΑ και μπορεί να χρηματοδοτείται από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων, το ΠΔΕ, την ΕΤΕΠ και το Πράσινο Ταμείο. Το Πρόγραμμα αυτό θα παρέχει ιδιαίτερα υποστήριξη στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.
- (η) η μη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τ.Α. όπως είναι σήμερα, αλλά η μελέτη για την θεσμοθέτηση ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αφού αυτός ο φόρος θεωρείται ο πλέον δίκαιος φόρος.
- (θ) οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των Δημοσίων Επενδύσεων και των Προμηθειών έχουν ουσιαστικά «μπλοκάρει», με εμφανή αποτελέσματα στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Το πρόβλημα πρέπει να επιλυθεί άμεσα.
- (ι) τέλος, η μείωση των εσόδων (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, Φόρος Ζύθου, Βοσκοτόπια, τέλη παραχωρησιούχων κλπ) αλλά και η αύξηση του κόστους με νομοθετικές παρεμβάσεις (επιβάρυνση μισθολογικού και φορολογικού κόστους, ασφαλιστικές εισφορές, μεταφορές υπαλλήλων, φορολογικές προκαταβολές επί εκδιδομένων λογαριασμών ύδρευσης των ΔΕΥΑ κλπ) οδηγούν τους Δήμους σε αδυναμία λειτουργίας.
Καταστατική Θέση των Αιρετών
• Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση των διατάξεων για την καταστατική θέση των Αιρετών.
• Επανεξέταση του καθεστώτος «περί αυξήσεων των ποινών για αδικήματα κατά του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ».
• Τροποποίηση της διάταξης που αφορά την παραπομπή των Αιρετών σε αργία.
• Επαναφορά της ειδικής δωσιδικίας.
• Κατάργηση της διάταξης του άρθρου 20 του ασφαλιστικού νόμου που επιβάλει την περικοπή της σύνταξης των Αιρετών.
• Επαναφορά των διατάξεων για τις αποζημιώσεις των Αιρετών.
• Επανεξέταση και αποσαφήνιση της χορήγησης ειδικής άδειας στους Αιρετούς.
• Άμεση εκδίκαση των υποθέσεων
Αναπτυξιακός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΕΣΠΑ 2014-2020
Οι Δήμοι, σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις της ΚΕΔΕ, πρέπει να χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ για τα έργα και τις επενδύσεις τοπικής ανάπτυξης, με γενναία αύξηση του ΠΔΕ και ειδική «γραμμή» για τους Δήμους.
Όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, η ΚΕΔΕ απαιτεί, κατά την ολοκλήρωση της εξειδίκευσής του, να διασφαλιστούν διακριτές κατηγορίες δράσης με δικαιούχους τους Δήμους σε όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων θα πρέπει να υπερβαίνει τα 2 δις ευρώ, ώστε να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα «οριζόντιο» Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Τ.Α., όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση δια του αρμόδιου υπουργού.
Γ. Καλεί την Κυβέρνηση να διαμορφώσει και να ανακοινώσει άμεσα τις θέσεις της για όλα τα θέματα ζωτικού ενδιαφέροντος που αφορούν τους Δήμους και το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στα πλαίσια των εργασιών της Επιτροπής του ΥΠΕΣΔΑ για την αλλαγή του «Καλλικράτη», λαμβάνοντας υπόψη τον προβληματισμό, τις απόψεις και τις προτάσεις των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και τις αποφάσεις και προτάσεις του παρόντος Θεματικού Συνεδρίου. Επιπλέον, την καλεί να καταθέσει άμεσα στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο στην τελική του μορφή, με την επισήμανση ότι πρέπει να γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ, με το οποίο επιλύονται σημαντικά ζητήματα της καθημερινότητας των Δήμων.
Δ. Θεωρεί ως βάση συζήτησης τις θέσεις και προτάσεις της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που περιλαμβάνονται στο κείμενο «Προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. για τη Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. να συμπληρώσει και να εμπλουτίσει το εν λόγω κείμενο με τις απόψεις των Αιρετών που κατατέθηκαν στο Συνέδριο.
Ειδικότερα, και ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης, υπογραμμίζει την ανάγκη: α) Αναθεώρησης του άρθρου 101 του Συντάγματος με περαιτέρω θωράκιση και ενίσχυση της νησιωτικότητας και του άρθρου 102 του Συντάγματος με στόχο την αποσαφήνιση της έννοιας των τοπικών υποθέσεων και των τοπικών εσόδων και την θωράκιση της ταυτόχρονης μεταφοράς των πόρων με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και β) άρσης των κωλυμάτων και ασυμβιβάστων των Αιρετών της Αυτοδιοίκησης.
Ε. Αποφασίζει:
- Την αποστολή της παρούσας Απόφασης στις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων και στους Δήμους, συνοδευόμενης από το κείμενο «Προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην ΤΑ».
- Την αποστολή ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου προς τους Αιρετούς, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο θέσεων και προτάσεων που θα κατατεθεί στο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ το Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ώστε η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις τελικές αποφάσεις της και να καθορίσει τη δράση ή την αντίδρασή της ενόψει της προετοιμαζόμενης Μεταρρύθμισης.