Πρόκειται για το κατεξοχήν σημείο αναφοράς της Αθήνας, στα όρια της αρχαίας πόλης και στο επίκεντρο της σύγχρονης. Αποτελεί την πλατεία-σύμβολο της χώρας, που απορροφά κρίσεις και σηματοδοτεί την υπέρβαση και την πρόοδο.
Εφθασε, λοιπόν, η στιγμή για την ανάπλαση του κάτω μέρους της πλατείας Συντάγματος, σύμφωνα με την πρόταση του διεθνούς φήμης καθηγητή Δημήτρη Μανίκα, με την οποία είχε κερδίσει το 1ο βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού της ΕΑΧΑ το 1999.
Τη Δευτέρα, 19 Ιουλίου το δημοτικό συμβούλιο ψήφισε κατά πλειοψηφία το σχέδιο ανάπλασης, το οποίο έχει επικαιροποιηθεί στα σημερινά δεδομένα, χωρίς να αποκλίνει από την αρχική φιλοσοφία του. Ετσι, αρχές Αυγούστου ξεκινούν οι εργασίες.
Το έργο περιλαμβάνει γενναία διαπλάτυνση των πεζοδρομίων μπροστά στον πεζόδρομο της Ερμού, δημιουργία νέου δημόσιου χώρου εν είδει πύλης στον εμπορικό και ιστορικό πυρήνα, φύτευση συνολικά 28 ψηλών δέντρων, δημιουργία ορατής διάβασης πεζών, φροντίδα για ΑμεΑ σε όλο το φάσμα και τις λεπτομέρειες του έργου, εξοπλισμό με πέργκολες για πυκνή σκίαση, σύγχρονο φωτισμό κ.ά.
Οπως διευκρινίζει ο Δήμος Αθηναίων, «ο σχεδιασμός λαμβάνει υπόψιν την ιστορική εξέλιξη της πλατείας και χειρίζεται με αφαιρετικότητα και λειτουργικότητα την αποκατάσταση συνέχειας της πλατείας Συντάγματος, μέχρι το αντιληπτικό όριο των κτιριακών μετώπων στην κορυφή του πεζόδρομου της Ερμού· λαμβάνει υπόψιν […] την κομβική οδική σύγκλιση, την εμπορική κινητικότητα, ενώ φέρνει σε μεγαλύτερη επαφή τις ροές πεζών με την Ερμού, δημιουργώντας μια νέα και ενιαία αισθητική γλώσσα».
Η ανάπλαση διατηρεί τη μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας από έξι σε τέσσερις, έτσι όπως ορίσθηκε πέρυσι, στο πλαίσιο της πιλοτικής παρέμβασης.
Σε ένα χρόνο διαπιστώθηκαν σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, όπως ότι οι δείκτες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου μειώθηκαν και ο δείκτης οδικής ασφάλειας αυξήθηκε. Στο τμήμα μεταξύ Καραγεώργη Σερβίας και Ερμού, το μέσο πλάτος επέκτασης του πεζόδρομου ανέρχεται σε 7,80 μέτρα, ενώ στο τμήμα Ερμού – Μητροπόλεως σε 5,20 μ., απελευθερώνοντας περίπου 1.000 τ.μ. νέου, ζωτικού δημόσιου χώρου.
Η σύγχρονη διάβαση πεζών, πιο φιλική πια και στενότερη, δημιουργεί συνθήκες πρόσθετης οδικής ασφάλειας. Φωτιστικά στο δάπεδο της ασφάλτου, συγχρονισμένα με τους σηματοδότες, δημιουργούν αίσθηση πρόσθετης ασφάλειας, κυρίως τις βραδινές ώρες.
Η αποκλειστική λεωφορειολωρίδα και η χωροθέτηση πέντε στάσεων του ΟΑΣΑ προσδίδουν τον χαρακτήρα της βιώσιμης κινητικότητας με δημόσια μέσα μεταφοράς. Ο σχεδιασμός γίνεται με πλήρη πρόνοια ώστε να εξασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση των ΑμεΑ.
Το έργο συνδέεται άμεσα και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με παρόμοιες μελλοντικές παρεμβάσεις, όπως η διαπλάτυνση της Ερμού στο κάτω τμήμα της, η ανάπλαση της Πανεπιστημίου, οι πεζοδρομήσεις και οδικές αναπλάσεις στο οδικό δίκτυο του εμπορικού τριγώνου.