Με δημοσιοποίηση της δεύτερης επιστολής που απεύθυνε προς τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Γ. Πατούλη, απαντάει ο αναπλ. υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σωκράτης Φάμελλος στην πρόταση/σύσταση που του επιφύλαξε “να αναστείλει την ανάρτηση των δασικών χαρτών” γι κάποιο χρονικό διάστημα.
Ο κ. Σ. Φάμελλος, απευθύνει προς τον κ. Γ. Πατούλη εκ νέου “πρόταση συνεργασίας προς όφελος των πολιτών, παρά τις σημειούμενες καθυστερήσεις εκ μέρους της ΚΕΔΕ” τονίζοντας ότι “δεν πήρε καμία απάντηση και αντ’ αυτής ενημερωθήκαμε για μια δημόσια τοποθέτηση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, η οποία υποδηλώνει ότι δεν είχατε πλήρη πληροφόρηση για το θεσμικό πλαίσιο και το πλαίσιο συνεργασίας της Πολιτείας και των ΟΤΑ για την υλοποίηση του έργου των δασικών χαρτών.”
Ακολουθεί η επιστολή του προς τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ
Αγαπητέ Πρόεδρε,
Με έκπληξη ενημερώθηκα από την ειδησεογραφία για το Δελτίο Τύπου της ΚΕΔΕ, με ημερομηνία 17/02/2017, σύμφωνα με την οποία αιτείστε την αναστολή της ανάρτησης των δασικών χαρτών. Κι αυτό, διότι από 09/02/2017 σας έχω στείλει την ανωτέρω σχετική με το θέμα επιστολή, την οποία όπως γνωρίζετε δεν δημοσιοποίησα, γιατί ο στόχος μας ήταν και είναι η ορθή υλοποίηση του έργου και όχι η δημοσιοποίηση
της επικοινωνίας μας.
Στην ανωτέρω επιστολή δεν λάβαμε καμία απάντηση και αντ’ αυτής ενημερωθήκαμε για μια δημόσια τοποθέτηση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, η οποία υποδηλώνει ότι δεν είχατε πλήρη πληροφόρηση για το θεσμικό πλαίσιο και το πλαίσιο συνεργασίας της Πολιτείας και των ΟΤΑ για την υλοποίηση του έργου των δασικών χαρτών.
Επειδή οφείλουμε να επενδύουμε και να επιδιώκουμε το αποτέλεσμα προς το συμφέρον του περιβάλλοντος, της ανάπτυξης και των πολιτών, θα μου επιτρέψετε να επαναλάβω, εδώ, συνοπτικά την απαιτούμενη ενημέρωση και να ζητήσω να οργανώσετε εκ νέου συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, ώστε να αναδιατυπώσουμε ένα πλαίσιο συνεργασίας για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών, που αποτελεί εδώ και δεκαετίες αδιαμφισβήτητη αναγκαιότητα για τη χώρα μας.
1. Το θεσμικό πλαίσιο για τους δασικούς χάρτες διαμορφώθηκε με τον Νόμο 3889/2010, έγινε τροποποίησή του με τον Νόμο 4164/2013 και η σημερινή ισχύς του έλαβε χώρα με το Νόμο 4389/2016 που ψηφίστηκε το Μάιο 2016.
Σύμφωνα με το σύμφωνο συνεργασίας που υπέγραφε η ΚΕΔΕ με το TEE τον Ιούλιο του 2015, βασικό στόχο και της ΚΕΔΕ αποτελεί η ολοκλήρωση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στο χωρικό-αναπτυξιακό σχεδιασμό, καθώς και η συνέχιση και ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου.
Γνωρίζετε πως τα παραπάνω δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς την κύρωση των Δασικών Χαρτών της χώρας και τη δημιουργία Δασολογίου, κατά τη συνταγματική επιταγή του 2001. Επιπλέον, είμαι σίγουρος πως είστε ενήμεροι για το ότι το αρμόδιο για θέματα περιβάλλοντος Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας στην απόφασή του ΣτΕ 805/2016 καθορίζει πως προαπαιτούμενο για τη σύνταξη του Κτηματολογίου αποτελεί η ύπαρξη κυρωμένων δασικών χαρτών.
2. Οι δασικοί χάρτες χρησιμοποιούν στις μελέτες την παλαιότερη και την πιο πρόσφατη αποτύπωση της κατάστασης στο χώρο, όπως όρισε για πρώτη φορά ο Νόμος 2664/1998 και μετέπειτα ο Νόμος 3889/2010, όπως ισχύει μέχρι σήμερα. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού το δάσος προστατεύεται από το άρθρο 24 §1 και το 117 §3 του Συντάγματος. Υπάρχει μάλιστα και ερμηνευτική δήλωση για τον ορισμό του δάσους. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκαν για τη σύνταξη των δασικών χαρτών αποτυπώσεις από το 1945 έως πρόσφατα.
3. Οι ΟΤΑ της χώρας από την ψήφιση του Νόμου 4389/2016 (Μάιος 2016) που τροποποίησε τον Ν. 3889/2010 έχουν ενημερωθεί για την ανάγκη ενσωμάτωσης των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης, των μη εγκεκριμένων σχεδίων πόλης και των οικιστικών πυκνώσεων στους προς ανάρτηση χάρτες (βλ. άρθρο 23 §1,2α, 2β και §4 Ν. 3889/2010 όπως ισχύει).
Επιπλέον, η ΕΚΧΑ ΑΕ ενημέρωσε τους δήμους για τις υποχρεώσεις τους βάσει του παραπάνω Νόμου έγκαιρα με τις παρακάτω επιστολές, οι οποίες και επισυνάπτονται:
Α.Π. 1620680/12-08-2016 Α.Π. 1623051/14-09-2016 Α.Π. 1623053/14-09-2016 Α.Π. 1624036/27-09-2016 Οι υπηρεσίες δόμησης των δήμων είχαν περιθώριο να εφαρμόσουν τα όρια των §2α και §2β του άρθρου 23 του παραπάνω Νόμου μέσα σε 4 μήνες από την παραλαβή των κωδικών, ενώ οι τεχνικές υπηρεσίες των δήμων είχαν την υποχρέωση να εφαρμόσουν τα όρια της §4 του άρθρου 23 του ίδιου Νόμου (οικιστικές πυκνώσεις) μέσα σε 6 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της Υπουργικής Απόφασης 34844/11-7-2016 (ΦΕΚ145/ΑΑΠ/20-7-2016), η οποία όριζε την έννοια των οικιστικών πυκνώσεων.
Αυτό σας επεσήμανα και στην επιστολή μου στις 9-2-2017.
Λόγω της περιορισμένης ανταπόκρισης των ΟΤΑ προχωρήσαμε στην έκδοση της εγκυκλίου υπ’ αριθμ. 151590/331/06-02-2017 με την οποία δίνεται η δυνατότητα στις Διευθύνσεις Δασών των περιοχών, που έχει γίνει ανάρτηση, αλλά και την ΕΚΧΑ ΑΕ, να ενημερώνουν τους δασικούς χάρτες με τα όρια των οικισμών των παραγράφων 2α και 2β του Ν. 3889/2010, όπως ισχύει.
Για το λόγο αυτό διοργανώσαμε ημερίδα εργασίας στις 15-02-2017 όπου καλέσαμε τους 19 ΟΤΑ Δυτικής & Ανατολικής Αττικής και Πειραιά (όπου έχει γίνει θεώρηση και ανάρτηση δασικού χάρτη), ήτοι Αγκιστρίου, Αίγινας, Κυθήρων, Πόρου, Σπετσών, Τροιζηνίας, Ύδρας, Ασπροπύργου, Μάνδρας- Ειδυλλίας, Αγίας Βαρβάρας, Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Αιγάλεω, Ίλιον, Περιστερίου, Πετρούπολης, Χαϊδαρίου, Γαλατσίου, Μαραθώνος και Ωρωπού, και προσωπικά τους δημάρχους, από τους οποίους όμως πολύ λίγοι ανταποκρίθηκαν.
Η ουσία της ρύθμισης του άρθρου 23 του Ν. 3889/2010, όπως ισχύει, ήταν η προστασία της κατοικίας και η ρύθμιση των περιοχών αυτών σε επόμενη φάση.
Η ανταπόκριση, όμως, των ΟΤΑ για την προστασία των περιοχών αυτών είναι περιορισμένη και ειδικότερα:
Α) Για τις περιοχές που γίνονται αυτές τις μέρες οι αναρτήσεις δασικών χαρτών:
Από τους 143 ΟΤΑ στους οποίους δόθηκαν κωδικοί από την ΕΚΧΑ για να περαστούν τα όρια των οικισμών έχουμε:
Β) Για τις περιοχές που δεν γίνονται αναρτήσεις, αλλά θα γίνουν στο μέλλον, από τους 73 ΟΤΑ στους οποίους δόθηκαν κωδικοί από την ΕΚΧΑ για να περαστούν τα όρια των οικισμών έχουμε: 89% (65 στους 73) δεν έχει ολοκληρώσει το έργο 11% (8 στους 73) έχουν ολοκληρώσει το έργο.
Γ) Δηλαδή συνολικά από τους 216 ΟΤΑ στους οποίους δόθηκαν κωδικοί από την ΕΚΧΑ για να περαστούν τα όρια των οικισμών έχουμε: 76,4% (165 στους 216) δεν έχει ολοκληρώσει το έργο 21,3% (46 στους 216) έχουν ολοκληρώσει το έργο 1,4% (3 στους 216) πέρασαν μόνο τις οικιστικές πυκνώσεις 0,9% (2 στους 216) πέρασαν μόνο τα ρυμοτομικά σχέδια.
Όπως διαπιστώνετε, υπάρχει σημαντικό θέμα με τη συνεργασία των ΟΤΑ και παρότι έχει παρέλθει η ημερομηνία που προέβλεπε ο Νόμος δεν έχει επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα, έτσι ώστε οι περιοχές οικισμών και οι περιοχές οικιστικών πυκνώσεων να μην περιλαμβάνονται στους αναρτημένους χάρτες, στην πλειοψηφία των περιοχών, και ο πολίτης να μην πληροφορείται επαρκώς για την ιδιοκτησία του.
4. Όσον αφορά στις αναδασωτέες που επισημαίνετε στο έγγραφο σας, γνωρίζουμε το θέμα και έχουμε ανακοινώσει ότι θα επιλυθεί με κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση.
5. Η μείωση των παραβόλων έγινε ήδη και είναι πολύ φθηνότερα σε σχέση με τα τέλη που είχαν θεσμοθετήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις (βλ. ΚΥΑ 151585/323/3.2.2017 (ΦΕΚ Β’347/08.02.2017), δηλαδή:
6. Επίσης, όσον αφορά τα όρια του εποικισμού, τα οποία μπορεί να μην έχουν περάσει στους χάρτες, αυτά καλύπτονται με ατέλεια όταν ο πολίτης θέλει να προσβάλλει τον δασικό ή χορτολιβαδικό χαρακτήρα της έκτασης.
7. Τέλος οι Δήμοι μπορούν να συμμετέχουν με εκπρόσωπο τους στις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων. Σύμφωνα με το άρθρο 18 του Νόμου 3889/2010 όπως ισχύει οι Επιτροπές αυτές αποτελούνται από:
α) έναν (1) δασολόγο ως Πρόεδρο, υπάλληλο με βαθμό Α’ του Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α’ 65),
β) ένα (1) δασολόγο ή δασοπόνο ή γεωπόνο Π.Ε. ή Τ.Ε. ή τοπογράφο Π.Ε. ή Τ.Ε., υπάλληλο του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα και
γ) ένα (1) δικηγόρο τουλάχιστον παρ’ εφέταις υποδεικνυόμενο από τον οικείο δικηγορικό σύλλογο ή έτερο δικηγορικό σύλλογο της Επικράτειας, με τους αναπληρωτές τους, ως μέλη.
Αγαπητέ Πρόεδρε,
Όπως διαπιστώνετε το ΥΠΕΝ και οι δημόσιες υπηρεσίες που υλοποιούν αυτό το τιτάνιο έργο, το οποίο είναι απαραίτητο για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την ανάπτυξη στη χώρα μας, διαπίστωσαν τον κρίσιμο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νομοθέτησαν σχετικά και επικοινώνησαν πολλαπλώς με τους ΟΤΑ για την επιτυχία του έργου και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών.
Και επειδή η συμμετοχή των ΟΤΑ – πλην εξαιρέσεων – ήταν ανησυχητικά και αδικαιολόγητα χαμηλή, επέλεξα να σας ενημερώσω εγγράφως και να σας καλέσω σε συνάντηση εργασίας για την Αττική.
Με απορία, λοιπόν, διάβασα στον Τύπο την ανακοίνωσή σας, η οποία αναφέρεται και σε θέματα που είναι αρμοδιότητα της Τ.Α. και έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2016.
Πιστεύω ακράδαντα ότι και σε αυτή τη φάση του έργου μπορούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Και ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να συμβάλει σ’ αυτό το έργο, που και εσείς διαπιστώνετε την αναγκαιότητά του.
Παρακαλώ σε πρώτη φάση ενημερώστε τα μέλη σας – ΟΤΑ για τα ανωτέρω και είμαι στη διάθεσή σας για συμμετοχή σε ΔΣ της ΚΕΔΕ, όπου θα συζητήσουμε πιθανές εκκρεμότητες και βέβαια θα μας δοθεί η δυνατότητα συζήτησης και άλλων ζητημάτων κοινού ενδιαφέροντος και αρμοδιότητας του ΥΠΕΝ.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ