Η Δημοτική Αρχή Σπάτων-Αρτέμιδος «επικαιροποίησε» τις απαιτήσεις της από την ΥΠΑ & τον Αερολιμένα

Την επαναδιατύπωση όλων ανεξαιρέτως των απαιτήσεων του Δήμου Σπάτων-Αρτέμιδος τόσο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όσο και από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθήνας, είχαν την ευκαιρία να θέσουν «επί τραπέζης» ο Δήμαρχος κ. Χρήστος Μάρκου και οι συνεργάτες του, στην πολύωρη συνεργασία που επεδίωξαν και είχαν με τις διοικήσεις και τους παράγοντες των δύο θεσμικών φορέων.

Αφορμής δοθείσης, τέθηκε και το ζήτημα τήρησης όλων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Υ.Π.Α., ώστε «οι πολίτες του Δήμου να υφίστανται τις λιγότερες δυνατές συνέπειες από την λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα» και κατά κύριο λόγο, τα συμφωνηθέντα να τηρούνται στο ακέραιο και να γίνονται προς τούτο συνεχείς, σχολαστικοί έλεγχοι.

Τα θέματα στα οποία εστιάστηκε η συζήτηση ήταν:

Α) ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ

Η Ελλάδα δεν έχει ακόμα θεσμοθετήσει όρια αεροπορικού θορύβου για να ενσωματωθούν στην κοινή Ευρωπαϊκή οδηγία. Αυτή η αδυναμία έχει οδηγήσει τους πολίτες του δήμου σε απόγνωση και τους έχει αναγκάσει να κάνουν οι ίδιοι μετρήσεις, εγκαθιστώντας σταθμούς με ηχόμετρα, σπαταλώντας χρόνο και χρήμα, για να αποδείξουν ότι υφίστανται καθημερινή ηχορύπανση πέραν από τα διεθνώς ισχύοντα όρια θορύβου. Απαιτείται λοιπόν χαρτογράφηση του αεροπορικού θορύβου και θέσπιση ορίων. Η Δημοτική Αρχή πρότεινε να προκηρυχτεί μελέτη με ανοιχτό διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος και οι μελετητές να αξιολογηθούν από τον αρμόδιο κρατικό φορέα, ώστε να υπάρξουν αξιόπιστα αποτελέσματα.

Β) ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΥ

Η δεκάχρονη και πλέον πρακτική απέδειξε ότι την ηχορύπανση προκαλούν κυρίως οι πτήσεις από τον Ανατολικό Διάδρομο, διότι οδηγούνται τα αεροσκάφη πάνω από την πόλη και σε χαμηλό ύψος. Ειδικά τους θερινούς μήνες η πόλη της Αρτέμιδος υφίσταται αεροπορική επιδρομή. Θα πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα ώστε η μεγάλη πλειοψηφία των πτήσεων (προσγειώσεις και απογειώσεις) να γίνονται από τον Δυτικό Διάδρομο και να περιορισθεί στο ελάχιστο η χρήση του Ανατολικού. Προτάθηκε η σύσταση κοινής επιτροπής από το Δήμο, την Υ.Π.Α. και τον Δ.Α.Α. για να διερευνήσει τον τρόπο διαχείρισης των Διαδρόμων και των πτήσεων.

Γ) ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΤΗΣΕΩΝ

Είναι αμέτρητες οι φορές και το αποδεικνύουν οι τηλεφωνικές και γραπτές καταγγελίες πολλών πολιτών για τα αεροσκάφη που παραβιάζουν κατάφορα και το ύψος και την πορεία. Δεν είναι γνωστό αν ακολουθούν οδηγίες ή παραβλέπουν οδηγίες του πύργου ελέγχου και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Επιβάλλεται, λοιπόν, σε αυτές τις περιπτώσεις να δημιουργηθεί μηχανισμός ελέγχου των παραβάσεων και να καταλογίζονται τα σχετικά πρόστιμα, προς όφελος του Δήμου, σύμφωνα με τη Διεθνή Πρακτική, μέτρο το οποίο θα συμβάλλει και στη μείωση των παραβάσεων.

Δ) ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ

Το δικαίωμα στην ησυχία και το δικαίωμα στην νυχτερινή ανάπαυση είναι ιερό. Δεν μπορούν οι κάτοικοι του Δήμου να λειτουργήσουν και να ανταποκριθούν στην εργασία τους χωρίς να ξεκουράζονται. Επιστημονικές μετρήσεις (μελέτη Τριχοπούλου) απέδειξαν ότι ο αεροπορικός θόρυβος επηρεάζει την αρτηριακή πίεση και ο ανθρώπινος οργανισμός αντιδρά ακόμα και τη νύχτα κατά τη διάρκεια του ύπνου. Οι ισχυρισμοί του Δ.Α.Α. ότι τηρείται το νυχτερινό ωράριο (από 23:00 έως 07:00) δεν ευσταθούν. Οι παραβιάσεις είναι πολλές και μάλιστα από πυκνοκατοικημένες περιοχές. Θα πρέπει λοιπόν να τηρείται αυστηρά το νυχτερινό ωράριο. Αποτελεί στοιχειώδη ένδειξη σεβασμού και ένδειξη καλής γειτονίας προς τους πολίτες του Δήμου Σπάτων-Αρτέμιδος και δε θα πρέπει να παραλειφθεί μια ευαίσθητη ομάδα πληθυσμού, οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων, οι οποίοι έχουν δικαίωμα στη μάθηση, την οποία για να αφομοιώσουν και να κατακτήσουν χρειάζονται συνθήκες καθημερινής ησυχίας και ηρεμίας.

Ε) ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΤΑ ΗΧΟΠΕΤΑΣΜΑΤΑ

Από την σύμβαση προκύπτει ως καταστατική υποχρέωση για τον Δ.Α.Α. η δημιουργία φυσικών ηχοπετασμάτων, όπως χώροι πρασίνου, πάρκα, χώροι χαμηλής θαμνώδους βλάστησης, χώροι δεντροφύτευσης, κ.λ.π. Επίσης, τεχνητά ηχοπετάσματα, όπως τοιχία, υαλοπετάσματα και πάσης φύσεως κατασκευές προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω ο θόρυβος. Στο συγκεκριμένο θέμα, παρ’ ότι συμπληρώθηκαν πάνω από δέκα χρόνια λειτουργίας, υπάρχει υστέρηση και πρέπει να δοθεί από πλευράς Δ.Α.Α. ιδιαίτερη βαρύτητα.

Για όλα τα παραπάνω η Διοίκηση της Υ.Π.Α. δεσμεύτηκε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα καταθέσει συνολική πρόταση.