Αμαλία Τόκα: «καταργώντας την κοινωνική συναίνεση επίλεξαν για ΚΕΛ το Πλατύ Χωράφι…»

Αμαλία Τόκα

Παραμονή Πρωτοχρονιάς συνεδρίασε η Διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής υπό τον Συντονιστή Υπουργό Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη, όπου αποφασίστηκε ομόφωνα να απορριφθεί η κοινωνικά συναινετική πρόταση των Δήμων Ραφήνας – Πικερμίου και Σπάτων – Αρτέμιδος για χωροθέτηση του ΚΕΛ στη θέση Λακαθέλα-Αεροδρομίου.

Άρθρο της Αμαλίας Τόκα
-Δημοτικής Συμβούλου Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου-
στην απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής

Όπως φαίνεται οι κύριοι της επιτροπής αποφάσισαν να γράψουν στα παλιά τους τα παπούτσια την ελάχιστη κοινωνική συναίνεση που εξασφαλίστηκε τις προηγούμενες ημέρες και να επιβάλουν ως μόνη και μοναδική λύση για το αποχετευτικό των δήμων μας το ΚΕΛ στο Πλατύ Χωράφι και μάλιστα χωρίς τις απαιτούμενες μελέτες και χωρίς να εξασφαλίζεται σε καμία περίπτωση η αποφυγή των προστίμων.

Εύλογα αναρωτιέται κανείς, λοιπόν, ποιες σκοπιμότητες μπορεί να εξυπηρετούνται με αυτήν την εξόφθαλμη απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής; Ποιος είναι άραγε ο καθοριστικός παράγοντας που συνέβαλε σε αυτή τη «λύση» που από τη μια δεν μας γλιτώνει από τα πρόστιμα (εξηγούμαι παρακάτω) και από την άλλη ΑΚΥΡΩΝΕΙ καταφανώς οποιαδήποτε κοινωνική συναίνεση;

Ας παραθέσουμε όμως τα πράγματα όπως αυτά εξελίχθηκαν τουλάχιστον στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ραφήνας-Πικερμίου στις 17/12/2015 με θέμα «Λήψη απόφασης περί αποδοχής πρότασης χωροθέτησης Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων για το Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου», όπου παίχθηκε το θέατρο του παραλόγου, με πρωταγωνιστές αξιωματούχους της Κυβέρνησης και μαριονέτες τον Δήμαρχο και άλλους, και αυτό γιατί μεταξύ τους δεν είχαν «συνεννοηθεί καλά» :

• Ο μεν Δήμαρχος πρότεινε τη θέση Λακαθέλα στην νεκρή ζώνη του Αεροδρομίου, η οποία ανήκει διοικητικά στον Δήμο Σπάτων –Αρτέμιδος, υιοθετώντας την γραπτή συμφωνία του με τον Δήμαρχο κ. Μάρκου του Δήμου Σπάτων –Αρτέμιδος αλλά και την κοινή επιστολή των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κ.κ. Γ. Πάντζα, Π. Σκουρολιάκο, και Ι. Δέδε.

• Ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΣ κ. Καπετάνιος συνεπικουρούμενος από την καθηγήτρια του ΕΜΠ κ. Λουιζίδου, υποστήριξε ατεκμηρίωτα την μη εφικτότητα της υπαγωγής μας στο ΚΕΛ Ψυττάλειας (προβάλλοντας σαν αιτιολογία την ύπαρξη αζώτου… το οποίο, τώρα ξαφνικά προέκυψε ! και το οποίο άραγε δεν επιλύεται;; όταν γνωρίζουν ότι η μη επίλυσή του θα επιφέρει νέα πρόστιμα !) και προτείνοντας το Πλατύ Χωράφι .

• Ο δε Αντιπεριφερειάρχης κ. Φιλίππου υποστήριξε ότι δεν είναι ζήτημα μη εφικτότητας στο ΚΕΛΨ ή οτιδήποτε άλλο, αλλά ότι είναι ζήτημα κοινωνικής συναίνεσης διότι αντιδρούν οι Δήμοι του Πειραιά (βλέποντάς το, βέβαια, μονόπαντα!).

Το απόλυτο μπάχαλο και ο εξευτελισμός, που για την επίλυση τόσο σοβαρών θεμάτων και μάλιστα σε καιρούς ασφυκτικής οικονομικής κρίσης, η οποία πλήττει τους περισσότερους ανθρώπους, αντί να υπάρχουν τεκμηριωμένες απόψεις-μελέτες εναλλακτικών λύσεων και προτάσεων με διαβούλευση των φορέων κλπ., όλα να καταργούνται με εκβιαστικές ανακοινώσεις, του τύπου ότι το ΚΕΛ Ραφήνας είναι στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση του ενός δισεκατομμυρίου από την ΕΕ!! (και εδώ, τίθεται το ερώτημα, ποιοι (;) ενέταξαν αυτό το μικρό τοπικό έργο…. μαζί με τα μεγάλα υπερτοπικά έργα όπως το ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, τη Διαχείριση Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, της περιφέρειας Ηπείρου, τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους,…. τις μετοχές του ΟΤΕ – ΤΑΙΠΕΔ;).

Επίσης μας ανακοίνωσαν, ότι αν δεν καταλήξουμε στην πρόταση που υποδεικνύουν ,με βάση την πρόσφατη τροποποίηση του υπάρχοντος νόμου, τα επιβαλλόμενα πρόστιμα θα περιέλθουν στους Δήμους (!!) με την περικοπή των επιχορηγούμενων κονδυλίων δηλ. των ΚΑΠ, δηλ. μας εκβιάζουν και για την πτώχευση των δυο Δήμων!

Έτσι επιλύει μια «Αριστερή Κυβέρνηση» τα τοπικά προβλήματα τα οποία πρωτίστως χρήζουν κοινωνικής συναίνεσης;; Με προαπαιτούμενα και τροποποιήσεις νόμων, προκειμένου μήπως να εξυπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες;; και «ξεχνώντας» ότι το πιεστικά υπαρκτό πρόβλημα είναι η αναδρομική (από το 2007) επιβολή των προστίμων από την ΕΕ;

Και για να είμαστε ξεκάθαροι: Τα πρόστιμα, σύμφωνα με το έγγραφο 467/1.10.2015 της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων του ΥΠΕΚΑ, θα επιβάλλονται όχι μόνον μέχρι την χρονική στιγμή που θα ολοκληρωθεί η κατασκευή ενός ΚΕΛ, αλλά και αφού ολοκληρωθούν όλες οι συνδέσεις των εντός σχεδίου περιοχών (άρα για τις εκτός σχεδίου περιοχές θα υπάρχουν τα βοθρολύματα, ζήτημα βέβαια που το έχουν αποκρύψει από την ΕΕ) και επιπλέον 12 μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας της εγκατάστασης έως ότου ληφθούν τα πρώτα δείγματα ετήσιων εκροών!

Σχετικά λοιπόν με το υπαρκτό πρόβλημα των προστίμων, για το οποίο πραγματικά θα έπρεπε να «κόπτονται», αντί να κινηθούν τάχιστα στην εξέταση εναλλακτικών λύσεων σε υπάρχουσες υποδομές ΚΕΛ, οι οποίες έχουν την ανάλογη δυναμικότητα και εφικτότητα (οπότε και η σύνδεση των περιοχών μας θα ήταν το πολύ σε δυο χρόνια), κινούνται προς μια άλλη κατεύθυνση νέας χωροθέτησης και κατασκευής νέου ΚΕΛ, που σύμφωνα με τον οδηγό ωρίμανσης έργων αστικών λυμάτων του ΥΠΕΚΑ, θα χρειαστούν από 5-7 χρόνια για την κατασκευή του, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχουν οποιουδήποτε τύπου ενστάσεις και προσφυγές, ζήτημα που επιβεβαίωσε και ο εκπρόσωπος της περιφέρειας Αττικής, κ. Δρόσης.

Επιπλέον, κουβέντα δεν έγινε για την σύγκριση του κόστους κατασκευής και λειτουργίας νέας εγκατάστασης συγκριτικά με την σύνδεση των περιοχών σε υφιστάμενες υποδομές.

Όποιος μιλάει σήμερα για την κατασκευή ΚΕΛ εντός του νομού Αττικής, με την λογική ότι τα απόβλητα πρέπει να επεξεργάζονται στον τόπο που παράγονται (αρχή της εγγύτητας) με την οποία γενικά είμαι σύμφωνη, είναι υποκριτής.

Δεν μπορεί να υπάρχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά, όταν οι ίδιοι άνθρωποι υποστηρίζουν ότι ο διπλανός μας Δήμος Παλλήνης μπορεί να συνδεθεί με την Ψυττάλεια (πόσο κοντά είναι άραγε η Παλλήνη με την Ψυττάλεια;), το Καπανδρίτι και άλλοι 24 οικισμοί της Β. Αττικής με την Ψυττάλεια, και εντοπίζουν πρόβλημα για τους δυο δήμους Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων –Αρτέμιδας των οποίων η δυναμικότητα αντιστοιχεί στο 2,5% του ΚΕΛΨ. Και γιατί άραγε στην περίπτωση της Σαρωνίδας και του Φούρεσι, που θα αποχετευτούν στο Μαρκόπουλο και στο Κορωπί αντίστοιχα, ακολουθήθηκε η λογική των υφιστάμενων υποδομών και όχι η αντιοικονομική κατασκευή νέων εγκαταστάσεων;

Αυτό και μόνο το γεγονός, αναδεικνύει την πρόδηλα στρεβλή και αμήχανη στάση των κυβερνητικών στελεχών και των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, που δεν μπορούν να υποστηρίξουν την πρόταση τους για το Πλατύ Χωράφι και τη Λακαθέλα, ως την οικονομικότερη και την πιο εφικτή.

Είναι χρήσιμο να είναι γνωστά τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με τις δυναμικότητες των υπαρχουσών υποδομών ΚΕΛ, σύμφωνα με τα δεδομένα από την ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ είναι:

• Το ΚΕΛ ΨΥΤΤΑΛΕΙΑΣ (λειτουργεί από το 1994) είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και κατασκευάστηκε για να εξυπηρετήσει όλη την Αττική δυναμικότητας 5.600.000 κατοίκους και υποστηρίχθηκε από το ρυθμιστικό Αθήνας με τον Ν. 1515/1985.

Σήμερα εξυπηρετεί 3.200.000 κατοίκους και επεξεργάζεται 730.000κ.μ. ημερησίως ενώ έχει την δυνατότητα 1.200.000 κ.μ.

Χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ με μισό εκατ. Ευρώ

Βρίσκεται εκτός οικιστικών περιοχών και διαθέτει εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό καθώς και όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την αξιοποίηση των παραγόμενων προϊόντων, όπως την λυματολάσπη, βιοαέριο, νερό (αξιοποίηση βιοστερεών, βιοαερίου και επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων εκροών)

Το 2004 τέθηκε σε λειτουργία και η λεγόμενη Β΄ φάση που επιτυγχάνει καθαρισμό των αποβλήτων μέχρι και 95%.

Τον Ιούνιο του 2007 κατασκευάστηκε το Εργοστάσιο Ξήρανσης για την λυματολάσπη επίσης σήμερα ολοκληρώθηκαν και λειτουργούν:

Η κατασκευή της μονάδας συμπαραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας με φυσικό αέριο ηλεκτρικής ισχύος 12,9MW.

Η επέκταση της υφιστάμενης μονάδας βιοαερίου με πρόσθετη ηλεκτρική ισχύ 4,25MW.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η συνολική παραγωγή ηλεκτρικής ισχύος στην Ψυττάλεια ανέρχεται σήμερα σε 24,3ΜW, που καλύπτει όλες τις ανάγκες και μένει ένα σημαντικό περίσσευμα που πωλείται στην ΔΕΗ. Τα ετήσια έσοδα της ΕΥΔΑΠ από την πώληση αυτή υπερβαίνουν τα 2 εκατ. ευρώ ετησίως.

Προγραμματίζεται επίσης η εγκατάσταση μικρού υδροηλεκτρικού έργου στην έξοδο των εκροών. Το δομικό μέρος του είναι ήδη έτοιμο.

• Το ΚΕΛ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ (λειτουργεί από το 1985) με δυναμικότητα 500.000 κατοίκους. Εκεί αποχετεύονται τα βοθρολύματα των περιοχών που δεν έχουν συνδεθεί με ΚΕΛ, σήμερα ο συνολικός ημερήσιος όγκος λυμάτων είναι 21.000 κ.μ., ενώ έχει την δυνατότητα 55.000 κ.μ., βρίσκεται σε βιοτεχνική ζώνη

Σύμφωνα με το master plan 2012 της ΕΥΔΑΠ θα αποχετευτούν στο ΚΕΛ.Ψ άλλοι 24 οικισμοί της βόρειας Αττικής (αποδεκτό από τους Δήμους Πειραιά!) που σημαίνει ότι θα μειωθεί και άλλο η παροχή λυμάτων στο συγκεκριμένο ΚΕΛΜ, ενώ θα αυξηθεί η παροχή του ΚΕΛΨ στα 805 κ.μ ημερησίως ( μαζί με αυτή των δήμων Παλλήνης και Σαρωνικού),η οποία και πάλι υπολείπεται κατά πολύ της δυναμικότητάς του.

• Το ΚΕΛ ΘΡΙΑΣΊΟΥ με δυναμικότητα 80.000 κατοίκων, βρίσκεται σε βιομηχανική ζώνη (για το οποίο υπάρχουν μεγάλα πρόστιμα διότι έχει συνδεθεί μόλις το 25% της δυναμικότητάς του)

ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΚΕΛ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ:

Της Κερατέας δυναμικότητας 10.000 κατοίκων, βρίσκεται σε βιομηχανική ζώνη, του Λαυρίου το ίδιο βρίσκεται πίσω από τη ΔΕΗ

Του Μαρκοπούλου τελικής δυναμικότητας 80.000 κατοίκους . Το ΚΕΛ Μαρκοπούλου, αν και έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, υπολειτουργεί όμως δεδομένης της έλλειψης παροχής λυμάτων σύμφωνα με την (23/7/2015) ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ.

ΚΕΛ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ (μέσα στο αεροδρόμιο) όπου υπάρχει και ένα ανενεργό

Το ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Κορωπίου-Παιανίας με δυναμικότητα επεξεργασίας λυμάτων 135.000 κατοίκων και τη δυνατότητα επέκτασης για την κάλυψη συνολικά 200.000 κατοίκων, βρίσκεται στα όρια με το αεροδρόμιο και απέχοντας 3 χιλ, από τα σπίτια και πολύ κοντά στη προτεινόμενη θέση Λακαθέλα .

Επισημαίνουμε ότι το ΚΕΛ Κορωπίου και η Λακαθέλα βρίσκονται στη ίδια πολεοδομική ζώνη .

Κάνοντας ο καθένας μας το άθροισμα όλων αυτών των ΚΕΛ, μπορούμε να εξάγουμε και τα πολιτικά μας συμπεράσματα ….

Εδώ θα σας παραθέσω και την προ 20ημέρου καταγεγραμμένη άποψη του Δημάρχου κ. Πιστικίδη στο περιοδικό του ΠΑΚΟΕ. Είπε:

« …Κλείνοντας, πέρα από τις ευχαριστίες για την δυνατότητα που μου δώσατε να εκφράσω κάποιες σκέψεις, θα ήθελα ακόμη μια φορά να τονίσω, ότι το θέμα πρέπει να λυθεί και σίγουρα για να κερδίσουμε χρόνο η λύση για να αποχετευτούν οι Καλλικρατικοί Δήμοι Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδος, κατά την γνώμη μου είναι μια ήδη λειτουργούσα ή σχεδόν ολοκληρωμένη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων.»

Τι έγινε αγαπητέ κ. Δήμαρχε μέσα σε 20 μέρες και άλλαξε η ρότα κατά 180 μοίρες αναφέροντας ακόμη και το Πλατύ Χωράφι σαν εναλλακτική λύση της Λακαθέλα ;;

Αφού:

• Για την θέση Πλατύ Χωράφι, πέραν των μέχρι σήμερα κοινών αγώνων και αρνητικών αποφάσεων των δύο Δήμων, η πρόσφατη γνωμάτευση του νομικού συμβούλου του Δήμου Σπάτων- Αρτέμιδος, λέει:

« Δεδομένου ότι ως σήμερα δεν έχει εκδοθεί ούτε δημοσιευθεί νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων με αποτυπωμένη νέα χωροθέτηση, εκτιμώ κι έχω τη γνώμη ότι ο Δήμος μας δεν είναι δυνατό να προβεί μονομερώς σε νέα χωροθέτηση, σε μια περιοχή που ακόμη είναι σε εκκρεμότητα ο σαφής και οριστικός καθορισμός των οριογραμμών του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, ιδίως δε όταν ελλείπει η απόφαση προέγκρισης χωροθέτησης, που σε κάθε περίπτωση δεν ανήκει στην καθ΄υλην αρμοδιότητα του Δήμου»

• Για την περιοχή Λακαθέλα (στο Αεροδρόμιο) εκφράστηκαν αντιρρήσεις μόνον από τους παρευρισκόμενους αρμόδιους της Κυβέρνησης. Γιατί άραγε ;; θεωρούν τη θέση Πλατύ Χωράφι πιο καλή;

  • Δεν γνωρίζουν ότι εκκρεμούν προσφυγές των δύο Δήμων στο ΣτΕ;
  • Δεν γνωρίζουν ότι εκκρεμεί η μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας (το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους);
  • Δεν γνωρίζουν ότι η περιφέρεια σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων – Υγροτόπων έχει εντάξει το ρέμα Ραφήνας στο πρόγραμμα orientgate;
  • Δεν γνωρίζουν ότι στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής το Ρέμα Ραφήνας χαρακτηρίζεται ως υδατόρεμα Α κατηγορίας στο οποίο απαγορεύονται κατασκευές , επιχώσεις, κλπ.;
  • Δεν γνωρίζουν ότι τέτοιου είδους εγκαταστάσεις δεν χρηματοδοτούνται από την ΕΕ για γ΄βάθμια επεξεργασία;
  • Δεν γνωρίζουν ότι καταστρατηγούν οδηγία της ΕΕ ότι πρέπει να απέχει από σπίτια 2χιλ.;
  • Δεν γνωρίζουν ότι η γειτνίαση της Ακρόπολης της Παλαιοντολογίας με ένα Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) θα υποβαθμίσει την όποια προσπάθεια ανάδειξης της Παλαιοντολογικής ανασκαφής του Πικερμίου και των μοναδικών ευρημάτων της;
  • Δεν γνωρίζουν την εναντίωση της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας, της ProGEO;
  • Δεν γνωρίζουν τις αντιδράσεις των συλλόγων -κατοίκων –δημοτικών και τοπικών συμβουλίων;
  • Δεν γνωρίζουν ότι πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός μεταφορών ανακοίνωσε την επέκταση του προαστιακού προς την Ραφήνα ο οποίος είναι χωροθετημένος στην ίδια θέση;
  • Δεν γνωρίζουν ότι συνδέονται μόνον οι εντός σχεδίου περιοχές, άρα το έργο θα είναι μη βιώσιμο, όπως του ΚΕΛ Θριασίου;
  • Δεν γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει εγκεκριμένη χωροθέτηση εκροής των επεξεργασμένων λυμάτων;
  • Δεν γνωρίζουν ότι το 2008 με την απόφαση του ΣτΕ ακυρώθηκε η χωροθέτηση και η ΚΥΑ (136125/10.9.2003);

Τι επιτέλους, γνωρίζουν;

Ας μας το πουν!

Ας μας πουν πόσα χρόνια ακόμη θα χρειαστούν για την ωρίμανση των διαδικασιών του συγκεκριμένου έργου στη θέση Πλατύ Χωράφι που προτείνουν ;;και ποιους , τελικά Δήμους … θέλουν να αποχετευτούν …για να είναι βιώσιμο;

Σημειώνω, ότι η δική μου λευκή ψήφος ως προς την πρόταση χωροθέτησης ΚΕΛ στην περιοχή Λακαθέλα-Αεροδρομίου, εκφράστηκε διότι προτάθηκε μια περιοχή που διοικητικά ανήκει στο Δήμο Σπάτων –Αρτέμιδος, του οποίου το Δημοτικό του Συμβούλιο δεν είχε ακόμη λάβει ανάλογη απόφαση, αλλά και για τις ατεκμηρίωτες και παράνομες fast -track διαδικασίες οι οποίες δεν ξέρουμε … και που αλλού θα μας οδηγήσουν;

Θα είμαι και πάλι παρούσα στους αγώνες εναντίον αυτών των πρακτικών. Η επιβολή των προστίμων από την Ε.Ε. είναι ο μοχλός-πρόσχημα ΕΚΒΙΑΣΤΙΚΩΝ ΔΙΛΛΗΜΑΤΩΝ και ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΕΙ τις προηγούμενες πολιτικές-πρακτικές –σχεδιασμούς της διαχείρισης των αστικών λυμάτων.

Τονίζουμε ότι η λύση της ένταξης του Δήμου μας σε υπάρχουσες υποδομές εγκαταστάσεων ΚΕΛ κρίνεται, δεδομένων των συνθηκών, ως η πιο ενδεδειγμένη καθώς θα οδηγήσει στην άμεση αποχέτευση των περιοχών μας με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και κυρίως με μηδαμινή περιβαλλοντική επιβάρυνση, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλες τις παραμέτρους βιωσιμότητας και ανάπτυξης της κάθε περιοχής αλλά και τα οφέλη που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των παραγόμενων προϊόντων (νερού, λυματολάσπης ,βιοαερίου) και το κυριότερο η πολιτεία θα αποφύγει την επιβολή προστίμων.

Αμαλία Τόκα
Δημοτική Σύμβουλος
Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου