Με μια λιτή τελετή -λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν εξ αιτίας του Covid-19- και δίχως την παρουσία πολιτών, μικρός αριθμός αιρετών του Δήμου Κρωπίας με επικεφαλής το Δήμαρχο, Δημήτριο Κιούση και εκπροσώπων των Σωμάτων Ασφαλείας και της Μονάδας ΚΕΦΣΚΥ της Πολεμικής Αεροπορίας, τιμήθηκε στο Κορωπί, η επέτειος των 200 χρόνων από την κήρυξη της ελληνικής επανάστασης του 1821.
Η τελετή ολοκληρώθηκε με την κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο Ηρών της πόλης.
Προηγήθηκε στον Ιερό Ναό της Αναλήψεως του Κυρίου στο Κορωπί, δοξολογία και αμέσως μετά, ο Δήμαρχος, Δημήτρης Κιούσης εκφώνησε τον πανηγυρικό λόγο με ιδιαίτερη αναφορά στη Διακήρυξη Ανεξαρτησίας της 15ης Ιανουαρίου 1822 που περιλαμβάνεται στο πρώτο Σύνταγμα του Αγώνα της Επιδαύρου.
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ομιλία με πολυσήμαντη σημασία και για το λόγο αυτό δημοσιεύεται αυτούσια.
“Είναι η δεύτερη χρονιά που οι συνθήκες της πρωτοφανούς πανδημίας στερούν από όλους μας τη δυνατότητα συμμετοχής σε εκδηλώσεις του διπλού εορτασμού, του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της 25ης Μαρτίου. Ειδικά φέτος, την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη του Αγώνα της Εθνικής μας Ανεξαρτησίας.
Η συμπλήρωση των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης που συγκίνησε τη διεθνή κοινή γνώμη της εποχής εκείνης, βρίσκει την Ανθρωπότητα και τη χώρα μας σε κλοιό παγκόσμιας πανδημίας και ταυτόχρονα σε έναν αντικειμενικό προβληματισμό για την πορεία της Ανθρωπότητας, για την πορεία λαών και κρατών.
Έναν προβληματισμό που εκκινεί από τις μεγάλες δραματικές αλλαγές , που έχει επιφέρει ο άνθρωπος στους φυσικούς πόρους του πλανήτη , στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, με πολλαπλές αμφιλεγόμενες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες προσαρμογής.
Όλα αυτά, όταν, κατά παράδοξο τρόπο, η επιστήμη της ιατρικής έχει να επιδείξει πολλά επιτεύγματα, τα οποία έχουν επιφέρει άνοδο του μέσου όρου ζωής των ανθρώπων και εξάλειψη πολλών ασθενειών. Βελτιώσεις παρατηρούνται έστω και οριακές, σε χώρες και λαούς που υποφέρουν, από την μαζική φτώχεια, την πείνα, την έλλειψη νερού αλλά και από την έλλειψη δημοκρατικών θεσμών και οργανωμένης Πολιτείας.
Είναι μια περίοδος που οφείλουμε να ξανασκεφτούμε, όλες οι ηγεσίες του Κόσμου, όλων των επιπέδων αντιπροσώπευσης, τι κάνουμε σωστά και τι λάθος. Να ξανασκεφθούμε τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και τους Δημοκρατικούς Θεσμούς.
Όλα αυτά τα ζητήματα αποτέλεσαν και τον πυρήνα των αιτημάτων της Ελληνικής Επανάστασης του 1821…
Ο Αγώνας για την Ελευθερία και η δημιουργία Δημοκρατικών θεσμών Διακυβέρνησης ως βασικό αίτημα και της δικής μας Επανάστασης του 1821 , έχουν κατακτηθεί με πολύ αίμα και θυσίες ενώ ακόμα και σήμερα τα αιτήματα αυτά είναι βασικά σε λαούς και έθνη που ακόμα αγωνίζονται μέσα στον 21ο αιώνα.
Και συνεχώς επανέρχονται …σε ένα φυσικά, τελείως διαφορετικό πλέον Κόσμο, περισσότερο παγκοσμιοποιημένο αλλά με πολλές «διαιρέσεις και πληγές» που έχουν μεταφερθεί, συσσωρευτεί από τους προηγούμενους αιώνες… σε λαούς και κράτη.
Αγαπητοί μου συμπολίτες,
Στους Πανηγυρικούς λόγους, οφείλουμε όσοι τους επιχειρούμε, να απευθυνόμαστε με ταπεινότητα και αναστοχασμό ώστε να συμβάλλουμε σε μια κατά το δυνατόν ήρεμη και νηφάλια κρίση περί της αξίας των διδαγμάτων αυτής της ιστορικής επετείου που δημιούργησε το νεοελληνικό κράτος.
Η πορεία για τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους ήταν περιπετειώδης, γεμάτη από αίμα, δάκρυα, θυσίες, εμφυλίους, διεθνείς και ευρωπαϊκές συμφωνίες, επεμβάσεις και παρεμβάσεις για να κατακτήσουμε σταδιακά την Ελευθερία, τη Δημοκρατία, την κατά το δυνατόν δικαιότερη κατανομή πλούτου και της ενίσχυσης των Κοινωνικών Δικαιωμάτων.
Μια πορεία βασανιστική που θέτει συνεχείς προβληματισμούς για την ουσιαστικοποίηση του περιεχόμενου της Δημοκρατίας μας και της επικράτησής της, σε μακρά διάρκεια ειρηνικής ομαλής περιόδου.
Η προσπάθεια αξιολόγησης όλων όσων συνέβησαν τότε, το 1821, σκοπό έχει να αναδειχθούν οι πραγματικές προτεραιότητες του μέλλοντος.
Γι΄αυτό οφείλουμε να εργαζόμαστε, για να δημιουργούμε συνεχώς τις βάσεις για μια καλύτερη κοινωνία , ένα καλύτερο κράτος , μια Ελλάδα ξανά φάρο υπενθύμισης βασικών αξιών , Δημοκρατίας, Ελευθερίας και Ισότητας.
Μια Ελλάδα με ευρωπαϊκό και πλανητικό, θα τολμούσα να πω, πολιτιστικό αποτύπωμα. Ένα χώρο πνευματικής αφύπνισης, που υπερβαίνει τα εθνικά και ευρωπαϊκά μας σύνορα.
Γι’ αυτό, οφείλουμε να επαναλαμβάνουμε πως ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας ήταν εθνικό και πολιτικό κίνημα με ευρωπαϊκή και διεθνή απήχηση. Με ιδεολογικούς πυλώνες : τις αξίες του Διαφωτισμού όπως αυτές επηρέασαν και προσαρμόστηκαν στη δική μας πνευματική διανοητική ηγεσία (με μεγάλες μορφές τον Ρήγα Βελεστινλή και τον Αδαμάντιο Κοραή) την πνευματική ενότητα, της Ελληνικής Παιδείας και της Ορθοδοξίας.
Ο στόχος ήταν τόσο η απελευθέρωση του υπόδουλου γένους όσο και η δημιουργία μιας σύγχρονης νομοταγούς πολιτείας.
Ως Δήμαρχος της πόλης, η απόδοση τιμής στους Αγωνιστές του ΄21 είναι η ελάχιστη υποχρέωση μας ως αιρετών εκπροσώπων.
Χρέος αποτελεί για εμάς η υπενθύμιση των αφετηριακών αρχών της Επανάστασης μέσα από τα αυθεντικά κείμενα ,χωρίς περιττές προσαρμογές του τότε στο σήμερα, χωρίς μυθοποιήσεις και επικίνδυνες απόπειρες ερμηνείας, που δημιουργούν ανούσιους διαχωρισμούς και ανόητες διχόνοιες.
Σεβόμαστε, τις διαφορετικές ιστορικές σχολές σκέψης και αφηγήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως εκπρόσωποι όμως πολιτικών αντιπροσωπευτικών θεσμών και μάλιστα στο πρωτογενές κύτταρο της δημοκρατίας, την Αυτοδιοίκηση, οφείλουμε να υπερασπιζόμαστε κοινούς τόπους της συλλογικής και ατομικής μας μνήμης. Αντίστοιχα συνείδησης, εθνικής ευαισθησίας και τοπικής ταυτότητας.
Η 200η επέτειος του Αγώνα της Απελευθέρωσης από τον Οθωμανικό ζυγό είναι γεγονός. Ο διαρκής Αγώνας για Ελευθερία, Αξιοπρέπεια, Δικαιοσύνη σε όλο τον κόσμο έχει την Ελλάδα, ως σύμβολο.
Η προετοιμασία όμως των διεργασιών του εθνικού μας ξεσηκωμού και της δημιουργίας εθνικής ταυτότητας είχαν ξεκινήσει πολλές δεκαετίες πριν σε όλα τα επίπεδα.
Θα επισημάνω κάποιες από αυτές :
• Η γεωγραφική διασπορά του ελληνισμού, πέρα από τα όρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ως σημείο γέφυρας, οικονομικών και πολιτικών ιδεών, αξιών και πρακτικών
• Η κοινή, ελληνική γλώσσα και Παιδεία μαζί με τις διανοητικές πνευματικές αναζητήσεις ,συμφωνίες και αντιθέσεις με το μεγάλο Κίνημα του Διαφωτισμού (με κορυφαία γεγονότα έμπνευσης, την Αμερικανική και Γαλλική Επανάσταση). Αντίστοιχα υπήρξε και η δική μας τάση του Νεοελληνικού Διαφωτισμού που επιγραμματικά μόνο αναφέρω.
Όλα αυτά συνδέθηκαν τόσο με το λαμπρό παρελθόν των Ελλήνων στην Αρχαιότητα που η Δύση θαύμαζε όσο και με τη ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη -ανεξαρτήτως δογματικών διαφορών με την Χριστιανική Ευρωπαϊκή Δύση.
• Τις ενοποιήσεις συμφερόντων διαφόρων κοινωνικών και οικονομικών στρωμάτων του Ελληνισμού, εντός και εκτός Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Όπως επίσης και πολλές άλλες διεργασίες και γεγονότα…
Εδώ πρέπει να γίνει αναφορά στη Διακήρυξη Ανεξαρτησίας της 15ης Ιανουαρίου 1822 που περιλαμβάνεται στο πρώτο Σύνταγμα του Αγώνα της Επιδαύρου. Οι αφετηριακές ιδεολογικές και πολιτικές αρχές του Αγώνα όπως αναφέρονται στο Σύνταγμα της Επιδαύρου 1822 και στη Διακήρυξη της Επανάστασης που το συνοδεύει, ένα σχεδόν χρόνο μετά τις πρώτες νίκες κατά των Οθωμανών Τούρκων, είναι πολύ ευδιάκριτες και πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο να διαβάσουμε τα κείμενα αυτά ξανά.
Ένα κείμενο που απευθύνεται στη ευρωπαϊκή και διεθνή κοινή γνώμη, σε όλο το ελληνικό έθνος, σε όσους λαούς στέναζαν κάτω από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Θα ξεχωρίσω 7 σημεία που προκύπτουν μέσα από αποσπάσματα του κειμένου της Διακήρυξης και αυτούσιο παραθέτω το προοίμιο του Συντάγματος της Επιδαύρου:
1. Η ταυτότητα των σημερινών Ελλήνων: Απόγονοι ενός σοφού έθνους – διακριτού δηλαδή, σε ιστορική συνέχεια με την Αρχαία Ελλάδα – μεταξύ των άλλων λαών της Ευρώπης – που είναι αδύνατον να υποφέρουν την σκληρά μάστιγα του Οθωμανικού Κράτους ήδη 4 αιώνες
2. Ο Πόλεμος κατά των Τούρκων είναι πόλεμος εθνικός και ιερός και η αιτία αυτού του πολέμου είναι η ανάκτηση των δικαίων, της προσωπικής ελευθερίας, της ιδιοκτησίας και της τιμής απέναντι στην σκληρή των τυραννία Οθωμανών που με τη βία αποστερεί αυτά τα δικαιώματα
3. Αγώνας για Ελευθερία, με Φυσικά δικαιώματα Ελευθερίας, Ιδιοκτησίας, Τιμής μέσα σε μια Χριστιανική Ευρώπη για να διοικηθούμε με δίκαιους νόμους ή Θάνατος… γιατί δεν έχει αξία να ζούμε, εμείς οι απόγονοι ενός ένδοξου έθνους των ελλήνων, υπό δουλεία
4. Με τη βοήθεια του Θεού διεξάγεται ο πόλεμος : Με την βοήθεια του Θεού προχωράει ο εθνικός πόλεμος εδώ και 10 μήνες …παρότι δεν είχαμε προετοιμαστεί τόσο για ένα τέτοιο εγχείρημα
5. Η Καθιέρωση της οργάνωσης Δημοκρατικής Πολιτείας με Πολιτικό Σύνταγμα, με Εθνική Συνέλευση Πληρεξουσίων Παραστατών, σε μια ενιαία Εθνική Διοίκηση. Καθιέρωση της πρώτης διάκρισης των εξουσιών της νέας διακυβέρνησης : Εκτελεστική, Νομοθετική και Δικαστική εξουσία.
6. Προκρίνεται η αξία της Ομόνοιας- μεταξύ μας- και η υποταγή στη Διοίκηση ώστε να στερεωθεί η Ανεξαρτησία μας στη βάση των αληθινών αμοιβαίων συμφερόντων.
7. Εξίσου σημαντική είναι, η ευχή για την Θεία Πρόνοια… να φωτίζει με σοφία τους ηγέτες ώστε να αφοσιώνονται στα αληθινά συμφέροντα των λαών και οι λαοί με την αξία της ευπείθειας να πορεύονται για να στερεωθεί η κοινή Πατρίδα μας .
Το προοίμιο του Συντάγματος της Επιδαύρου
ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΔΙΑΙΡΕΤΟΥ ΤΡΙΑΔΟΣ
«Το Ελληνικόν Έθνος, το υπό την φρικώδη Οθωμανικήν δυναστείαν, μη δυνάμενον να φέρη τον βαρύτατον και απαραδειγμάτιστον ζυγόν της τυραννίας, και αποσείσαν αυτόν με μεγάλας θυσίας, κηρύττει σήμερον δια των νομίμων Παραστατών του, εις Εθνικήν συνηγμένων Συνέλευσις, ενώπιον Θεού και Ανθρώπων, την Πολιτικήν αυτού ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν»
Αυτή είναι η παρακαταθήκη που άφησαν οι αγωνιστές μας.
Τελειώνω με δυο τοπικής και όχι μόνο σημασίας σημεία της σύνδεσης του Δήμου μας με τον Αγώνα της Εθνικής Απελευθέρωσης του 1821:
Α) Την μάχη στο Θήτι τον Ιούλιο του 1826. Μια μάχη όχι και τόσο γνωστή που αποκάλυψε την δυναμική της αντίστασης των Μεσογειτών στο πλαίσιο της Απελευθέρωσης μαζί με άλλα στρατιωτικά σώματα της ευρύτερης Αττικής (Χασιά, Ελευσίνα, Δερβενοχώρια κ.α) και σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή για τον Αγώνα το 1826 όταν οι στρατηγοί Κιουταχής και ο Ιμπραήμ είχαν απλώσει την αντεπίθεσή τους.
Οι κληρικοί του Κορωπίου, Παπαγκίκας και Παπαμιχάλης ως επικεφαλής στρατιωτικού σώματος οδήγησαν πλήθος γυναικοπαίδων Κορωπίου και Παιανίας στην παραλία της Λουμπάρδας για να τους μεταφέρουν σε ασφαλή περιοχή της Τροιζήνας. Σε αυτή την επιχείρηση αναγκάστηκαν να δώσουν νικηφόρα μάχη ενάντια σε πολυάριθμες δυνάμεις του Κιουταχή στο φαράγγι του Θήτι. Μια νίκη πολύ σημαντική που διέσωσε αμάχους και έπληξε το κύρος στρατιωτικών σωμάτων του στρατηγού των Τούρκων, Κιουταχή.
και Β)
Την εκπλήρωση του τάματος των κατοίκων και αγωνιστών του 21 του Κορωπίου προς τον Σωτήρα Χριστό για την απελευθέρωση της χώρας από τον Οθωμανικό Ζυγό, με την κατασκευή του Μητροπολιτικού Ναού της Αναλήψεως του Κυρίου στις 15 Δεκεμβρίου του 1864. Μια οικοδόμηση που ξεκίνησε το 1858 και συνέβαλαν με προσωπική εργασία και δωρεές οι κάτοικοι του Κορωπίου με την επισήμανση της μεγάλης δωρεάς του οικοπέδου για την ανέγερση του Ναού, του ιατρού και μετέπειτα Κοινοτάρχη αγωνιστή του 21 Μήτρου Μερκούρη. Ο Ναός σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Κωνσταντή και Μαρινάκη. Η διακόσμηση μετά το 1906 ανήκει στο επίσης εξαιρετικό ζωγράφο Νικόλαο Λούβαρη και στο φημισμένο κοσμηματογράφο Ιωάννη Χρυσοχόο. Το 1935-1937 προστέθηκε το καμπαναριό σε σχέδια του επίσης σπουδαίου αρχιτέκτονα Αναστασίου Ορλάνδου. Ένα γεγονός που πολλοί το αγνοούν ή έχουν ξεχάσει στο πέρασμα των χρόνων.
Αγαπητοί πολίτες του Κορωπίου,
Η Ελληνική Επανάσταση διδάσκει, εμπνέει, καθοδηγεί. Η Ελλάδα εκπροσωπεί ένα παγκόσμιο διαχρονικό Κίνημα Δημοκρατικών, Ατομικών και Κοινωνικών Δικαιωμάτων.
Εμείς οι Έλληνες οφείλουμε ξανά να εργαστούμε διεκδικώντας τα πολιτιστικά Δικαιώματα του ελληνισμού ως παραδείγματα, που ενώνουν λαούς και εθνικά κράτη σε μια παγκόσμια οικουμενική συμμαχία προόδου και όχι νέων πολέμων, νέων αναγκαστικών βίαιων προσφυγικών και μεταναστευτικών ρευμάτων. Οτιδήποτε άλλο συμβαίνει σε όμορη χώρα δεν μας αντιπροσωπεύει. Ας μελετήσουν την Ελλάδα και το παράδειγμά της για να αλλάξουν συμπεριφορά όσοι μας επιβουλεύονται!
Η Ελλάδα ενωμένη δεν φοβάται τίποτα. Ας το θυμόμαστε, όλοι αυτό! Ο Δήμος μας, ως κοινωνία, ενωμένη και με πίστη, στα δημοκρατικά εθνικά και ευρωπαϊκά ιδεώδη, σηκώνει την Ματωμένη, Γαλανόλευκη Ελληνική Σημαία, με το Σταυρικό της σύμβολο της, προσεύχεται για τους νεκρούς της, πανηγυρίζει και τραγουδάει !
Έμπνευση και δύναμη εύχομαι σε όλους μας να στεκόμαστε αντάξιοι αυτής της μεγάλης εθνικής και ευρωπαϊκής κληρονομιάς. Να σταθούμε αντάξιοι Εμπιστοσύνης απέναντι στον απανταχού Ελληνισμό σε όλο τον Κόσμο. Για μια Κοινωνία Αγάπης, Ειρήνης και Ομόνοιας όλων των Λαών της Γης.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Ζήτω η 25η Μαρτίου 1821!
Τιμή και δόξα στους Αγωνιστές του 21!
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ
ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΔΑ