Έντονες αντιδράσεις στην Ραφήνα για τα σχέδια γιγάντωσης του λιμανιού

Την έντονη αντίδραση κατοίκων της Ραφήνας προκαλούν τα σχέδια για τη γιγάντωση του λιμανιού της παραλιακής πόλης, όχι μόνο γιατί δεν έχουν ενημερωθεί για όσα σχεδιάζονται, αλλά και γιατί μέσα στην τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, μόλις δύο μέρες πριν από την ορκωμοσία του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, το απερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδριάζει αύριο προκειμένου να εγκρίνει το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και τη Μελέτη Διαχείρισης (masterplan)» του λιμανιού.

Όπως προβλέπεται στη μελέτη, για το λιμάνι Ραφήνας χωροθετούνται τέσσερις βασικές χρήσεις, με τέσσερα αντίστοιχα Λιμενικά Τμήματα (Λ.Τ.): το Λ.Τ. Ακτοπλοΐας, που θα περιλαμβάνει το Λ.Τ. των συμβατικών πλοίων και το Λ.Τ. ταχύπλοων πλοίων, και τα Λ.Τ. μικρών σκαφών, αλιευτικού καταφυγίου και υδατοδρομίου.

Όπως περιγράφεται, έπειτα από τα απαραίτητα έργα που θα γίνουν προκειμένου να επεκταθεί ο μόλος του λιμανιού της Ραφήνας, θα υπάρχει η δυνατότητα να προσδένουν σε αυτό 15 πλοία, ενώ το «όραμα» για το μέλλον του ξεπερνά όλες τις προσδοκίες:

«Ο λιμένας της Ραφήνας είναι (…) ο δεύτερος μεγαλύτερος σε επιβατική κίνηση μεταξύ των 16 ελληνικών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος (…) και συμμετέχει ουσιαστικά στο ευρύτερο σύστημα λιμένων της Αττικής, με προοπτική τα επόμενα χρόνια να γίνει το πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Αττική», αναφέρεται.

Βέβαια, για τη δημιουργία ενός τέτοιου γιγαντιαίου λιμανιού θα είναι απαραίτητη και η οικοδόμηση κτιριακών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν τερματικούς σταθμούς, διώροφους και τριώροφους χώρους στάθμευσης, χώρους αναμονής Ι.Χ., φορτηγών και δικύκλων, συνεδριακό κέντρο 300 ατόμων, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης σκαφών, κτίρια διοίκησης, καφέ-εστιατόρια και καταστήματα.

Για όλους αυτούς τους τσιμεντένιους όγκους που πρόκειται να κατασκευαστούν απαιτείται συνολικά επιφάνεια 25.400 τ.μ. Οπως γίνεται κατανοητό, όλο το θαλάσσιο μέτωπο της Ραφήνας θα καταληφθεί από λιμενικές εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα την αποκοπή μιας παραδοσιακά παραθαλάσσιας πόλης από τη θάλασσα!

«Η περιβαλλοντική επιβάρυνση (ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση) από τον ταυτόχρονο ελλιμενισμό 15 πλοίων, 5 υδροπλάνων και τη διέλευση εκατοντάδων χιλιάδων Ι.Χ.-φορτηγών-δικύκλων, μαζί με τη διαρκώς αυξανόμενη επιβάρυνση από τις συνεχόμενες αεροπορικές πτήσεις πάνω από τη Ραφήνα, θα είναι αφόρητη.

Ηδη σήμερα η κατάσταση είναι αφόρητη με τα μισά πλοία από αυτά, τα μισά Ι.Χ.-φορτηγά και χωρίς υδροπλάνα», επισημαίνει η «Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη».

«Αξιοποίηση» ακτών

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μπαίνουν στη ρουλέτα της «αξιοποίησης» και όλες οι παραλίες της Ραφήνας.

Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην εισήγηση της περιφέρειας, θα συνταχθεί «ακόμα ένα σχέδιο με όρους δόμησης-χρήσης γης, το οποίο θα περιλαμβάνει όλη την επιφάνεια της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ραφήνας, συμπεριλαμβανομένων όλων των παραλιών, Κόκκινο, Μπλε, Πράσινο Λιμανάκι, Κεντρική Πλαζ Ραφήνας, παραλία Πανόραμα και Μαρίκες».

Επιπλέον, για την εξυπηρέτηση ενός γιγαντιαίου λιμανιού θα θυσιαστούν ολόκληρες περιοχές, όπως η Διασταύρωση της Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου που θα χωρίσει την πόλη σε τουλάχιστον δύο κομμάτια ξεκομμένα μεταξύ τους, απειλώντας να καταστρέψει οικονομικά την τοπική αγορά και να επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και τον θόρυβο από τη συνεχόμενη διέλευση βαρέων και μη οχημάτων.

Στην κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου έχει αντιταχθεί και το δημοτικό συμβούλιο Ραφήνας-Πικερμίου σε συνεδρίασή του στις 19/4/2019.

Κι αυτό γιατί θεωρεί ότι η κατασκευή του, εκτός από σημαντική οπτική όχληση, θα προκαλέσει «μόνιμες μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στα μορφολογικά και τυπολογικά χαρακτηριστικά της παρόδιας αστικής περιοχής (οικισμός Διασταύρωση), καθώς από τη μελέτη προβλέπονται υπερυψωμένη σιδηρά γέφυρα μήκους 122,5 μέτρων και υπερυψωμένοι τοίχοι από σκυρόδεμα, μήκους 180 μέτρων, με ύψος έως και 5 μέτρα». Αυτός ο κτιριακός όγκος θα βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 μέτρων από τις παρακείμενες κατοικίες.

Γι’ αυτούς τους λόγους ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου έχει προτείνει ως αποκλειστική λύση την υπογειοποίηση του κλάδου Ραφήνα-Αθήνα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.

Σημειώνεται ότι στην εισήγηση της περιφέρειας προτείνεται η κατασκευή υπόγειου κλάδου μιας λωρίδας, που θα εξυπηρετεί την κίνηση λιμάνι Ραφήνας-Αθήνα, αλλά κι αυτό μεταγενέστερα, στη μακροπρόθεσμη «Φάση Β» του προβλεπόμενου έργου.

Μεγαλοεπενδυτές

«Εν όψει της πώλησης του λιμανιού σε μεγαλοεπενδυτές, όλα αυτά τα σχέδια μπορεί να γίνουν πολύ πιο αποτρόπαια. Η εμπειρία από την πώληση του Πειραιά είναι ότι η Cosco παραβιάζει συνεχώς τους όρους του masterplan και των οποιωνδήποτε όρων χρήσης στους οποίους υποτίθεται έχει συμφωνήσει.

»Για να υλοποιηθούν όλα αυτά που προγραμματίζονται στην περιοχή, μαζί με όλα τα άλλα που παράλληλα σχεδιάζονται, όπως εγκιβωτισμός του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, κέντρο επεξεργασίας λυμάτων, διάνοιξη οδού Φλέμινγκ, θα μετατρέψουν περίπου για μια 10ετία την ευρύτερη περιοχή σε ένα απέραντο εργοτάξιο», επισημαίνει η «Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη».

Η Πρωτοβουλία υποστηρίζει ότι «είναι απαράδεκτο τέτοιοι σχεδιασμοί που αλλάζουν τη συνολική φυσιογνωμία μιας πόλης να γίνονται πίσω από τις πλάτες των κατοίκων της, χωρίς καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και να προχωρούν σχέδια επέκτασης του λιμανιού προς όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων χωρίς τη γνώμη των πολιτών».

Καλεί τον δήμο να ζητήσει ακύρωση της συζήτησης των θεμάτων αυτών στο Περιφερειακό Συμβούλιο μέχρι να γνωμοδοτήσει η τοπική κοινωνία και καλεί τους κατοίκους της Ραφήνας να παραστούν στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αύριο στις 3 μ.μ. (Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε, Χολαργός, σταθμός μετρό Εθνική Αμυνα).

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου ζητά την αναβολή της συζήτησης για τον ανισόπεδο κόμβο στο αυριανό Περιφερειακό Συμβούλιο.

Αναδημοσίευση από την Εφημερίδα των Συντακτών/Ρεπορτάζ Τάσος Σαραντής