Εκτοξεύτηκε, όπως αναμενόταν, το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών κατά τον μήνα Ιούνιο και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του έτους και σε συνδυασμό με το διογκούμενο έλλειμμα του προϋπολογισμού η οικονομία επιστρέφει στη μέγγενη των «δίδυμων» ελλειμμάτων, δημοσιονομικού και εξωτερικού ισοζυγίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός παρουσίασε έλλειμμα ύψους 11,7 δισ. ευρώ στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου.
Ο «μηδενισμός» των ταξιδιωτικών εισπράξεων -συγκεντρώθηκαν μόλις 64,3 εκατ. ευρώ, έναντι 2,557 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2019- έφερε το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο 1,421 δισ. ευρώ για τον συγκεκριμένο μήνα, έναντι πλεονάσματος 805 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Έτσι, το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών του πρώτου εξαμήνου αυξήθηκε στα 6,989 δισ. ευρώ έναντι 4,057 δισ. ευρώ πέρυσι.
Αυτή η διαφορά των περίπου τριών δισ. ευρώ θα αποτυπωθεί ιδιαίτερα έντονα στο ΑΕΠ του φετινού πρώτου εξαμήνου.
Η κατάσταση θα ήταν ακόμη χειρότερη αν δεν βελτιωνόταν αισθητά η εικόνα στο ισοζύγιο αγαθών. Το α’ εξάμηνο έκλεισε με έλλειμμα 9,4 δισ. ευρώ από 11,6 δισ. ευρώ πέρυσι, κάτι που οφείλεται και στη συμπίεση του ελλείμματος στο ισοζύγιο των καυσίμων (μειώθηκε το έλλειμμα από τα 2,6 στα 2,025 δισ. ευρώ) αλλά και στη συμπίεση του ελλείμματος αγαθών εξαιρουμένων των πλοίων και των καυσίμων. Το τελευταίο περιορίστηκε στα 7,314 δισ. ευρώ από 8,9 δισ. ευρώ πέρυσι.
Προφανώς, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον «μεγάλο ασθενή» της φετινής χρονιάς, που είναι ο τουρισμός. Μέσα στους πρώτους έξι μήνες η «τρύπα» προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ, καθώς οι ταξιδιωτικές εισπράξεις έχουν περιοριστεί μόλις στα 678 εκατ. ευρώ από 5,413 δισ. ευρώ που ήταν τα αντίστοιχα έσοδα στο α’ εξάμηνο του 2019.
Πτωτική είναι η τάση και στα έσοδα από την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών. Στο εξάμηνο έχουν χαθεί περίπου 800 εκατ. ευρώ, με τις εισπράξεις να περιορίζονται από τα 8,133 δισ. ευρώ πέρυσι στα 7,362 δισ. ευρώ φέτος. Η πτωτική τάση συνεχίστηκε και τον Ιούνιο στον κλάδο των μεταφορών.