Κατοχυρώνεται η υποχρέωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών να προσφέρουν γεύματα και να εξασφαλίζουν τη μετακίνηση του επιβάτη μέχρι τον τελικό προορισμό χωρίς επιπλέον κόστος ακόμα και σε περίπτωση απαγόρευσης απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Σειρά τροπολογιών του υπουργείου Ναυτιλίας που κατατέθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας της χώρας, ψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία από τη Βουλή. Με τις τροπολογίες που παρουσίασε ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός ρυθμίζονται μεταξύ άλλων και θέματα που αφορούν και την αναβάθμιση των δικαιωμάτων των επιβατών στα πλοία της ακτοπλοΐας.
Συγκεκριμένα, με τη νέα ρύθμιση κατοχυρώνεται η υποχρέωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών να προσφέρουν γεύματα και να εξασφαλίζουν τη μετακίνηση του επιβάτη μέχρι τον τελικό προορισμό χωρίς επιπλέον κόστος ακόμα και σε περίπτωση απαγόρευσης απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Μέχρι τώρα, με τον νόμο του 2008, με τον οποίο θεσπίστηκαν τα δικαιώματα των επιβατών, είχε εξαιρεθεί ρητά, προφανώς κατ’ απαίτηση των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οποιαδήποτε παροχή προς τον επιβάτη σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης εκτέλεσης δρομολογίου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, η τροποποίηση ήταν επιβεβλημένη διότι μετά την έκδοση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1177/2010 διαπιστώθηκε από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι ο νόμος του 2008, που ψηφίστηκε επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας, είχε διατάξεις αντίθετες προς τον Κανονισμό.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής ενημέρωσαν σχετικά, κίνησαν επίσημες διαδικασίες, αλλά δεν άλλαξε η ελληνική νομοθεσία. Έτσι, φτάσαμε στις 13 Ιουλίου και στάλθηκε «αιτιολογημένη γνώμη» από την Ε.Ε., που είναι το τελευταίο βήμα πριν από την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, οπότε και προωθήθηκαν οι αλλαγές.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός μιλώντας στη Βουλή χαρακτήρισε εξέχουσας σημασίας την τροπολογία, σημειώνοντας ότι με αυτή «εναρμονίζεται η εθνική νομοθεσία με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1177/2010 για τα δικαιώματα των επιβατών. Αυτό πρέπει να γίνει άμεσα, διότι ήδη η Digi Move έχει εκδώσει Οδηγία (σ.σ.: αιτιολογημένη γνώμη) με την οποία πρέπει να συμμορφωθούμε στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς».
Όπως προαναφέρθηκε, η βασική τροποποίηση που επέρχεται είναι ότι ο επιβάτης δικαιούται:
«Με μέριμνα και δαπάνη του μεταφορέα να λάβει δωρεάν ελαφρά γεύματα, γεύματα ή αναψυκτικά, ανάλογα με τον χρόνο αναμονής, εφόσον είναι διαθέσιμα ή μπορούν ευλόγως να εξασφαλιστούν, να διαμείνει επί του πλοίου καθ’ όλο τον χρόνο της καθυστέρησης και να προωθηθεί με το ίδιο πλοίο ή με άλλο δρομολόγιο προς τον τελικό προορισμό, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, όπως ορίζονται στη σύμβαση μεταφοράς, το ταχύτερο δυνατόν και χωρίς επιπλέον κόστος.
Τα ίδια δικαιώματα έχουν οι επιβάτες αν ο απόπλους απαγορευτεί λόγω καιρικών συνθηκών οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία του πλοίου».
Μέχρι τώρα ίσχυε ότι «καμία απαίτηση δεν δύναται να θεμελιωθεί για καθυστέρηση, διακοπή, ακύρωση ή τροποποίηση δρομολογίου που οφείλεται σε λόγους δημόσιας τάξης ή ασφάλειας, ιδίως λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών».
Τέλος, είναι σημαντικό ότι καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο αποδέχεται, αλλά επιβάλλει να λαμβάνεται μέριμνα για περιπτώσεις απαγόρευσης απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, καταρρίπτονται πανηγυρικά τα «επιχειρήματα» των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που είχαν οδηγήσει, επί κυβερνήσεως Ν.Δ., σε ελαστικοποίηση του «απαγορευτικού», με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται, ιδιαίτερα τον χειμώνα, δεκάδες επιβάτες, με τα πλοία να μην μπορούν να δέσουν στα λιμάνια.