Μέχρι τις 100.000 ευρώ φτάνουν τα πρόστιμα που μπορεί να επιβληθούν στα σούπερ μάρκετ, σε περίπτωση μη υποβολής τιμών πώλησης βασικών αγαθών ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης, στην ψηφιακή πλατφόρμα e – Καταναλωτής, του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Σύμφωνα με την απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης η καταγραφή των τιμών αποσκοπεί αφενός στην ενημέρωση των καταναλωτών και αφετέρου στην παρακολούθηση των τιμών πώλησης βασικών ειδών, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Η υποχρέωση αποστολής τιμών προϊόντων ισχύει έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
Υπόχρεοι αποστολής δεδομένων τιμών
Υπόχρεοι αποστολής δεδομένων τιμών είναι όλες οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων (σούπερ μάρκετ) που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών τους το έτος 2018 υπερέβαινε τα 90.000.000 ευρώ ενώ οι κωδικοί προϊόντων μπορεί να ανανεώνονται περιοδικά με βάση τις πωλήσεις τους και τις εποχικές ανάγκες με απόφαση του γενικού γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, προκειμένου να ανανεώνεται και να διευρύνεται η λίστα των αγαθών με τις τιμές διάθεσής τους.
Στην περίπτωση αυτή, οι υπόχρεοι λαμβάνουν ηλεκτρονικά επικαιροποιημένη λίστα με όλους τους ισχύοντες κωδικούς προϊόντων.
Υψος προστίμου ανά παράβαση
Οι κυρώσεις που προβλέπονται είναι:
– Για τις επιχειρήσεις που ο ετήσιος κύκλος εργασιών τους το έτος 2018 κυμαίνεται από 90.000.0000 ευρώ έως 250.000.000 ευρώ, σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης προϊόντων, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους από 1.000 ευρώ έως 25.000 ευρώ.
– Για τις επιχειρήσεις που ο ετήσιος κύκλος εργασιών τους το έτος 2018 κυμαίνεται από 250.000.001 ευρώ έως 500.000.000 ευρώ, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους από 25.0001 ευρώ έως 50.000 ευρώ.
– Για τις επιχειρήσεις που ο ετήσιος κύκλος εργασιών τους το έτος 2018 κυμαίνεται από 500.000.001 ευρώ και άνω επιβάλλεται πρόστιμο ύψους από 50.001 έως 100.000 ευρώ.
Διαδικασία αποστολής τιμών
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις υποβάλλουν τα δεδομένα τιμών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής που αποτελεί ιδιοκτησία της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕκΠΚ) του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΑΕ».
Η διασύνδεση των αλυσίδων λιανικής γίνεται μέσω του πρωτοκόλλου ασφαλούς μεταφοράς αρχείων (sftp) στη διεύθυνση e- katanalotis.gov.gr, με κλειδί δημόσιας κρυπτογράφησης, το οποίο δίνεται σε κάθε αλυσίδα επιχειρήσεων από τη γενική γραμματεία.
Για τη δήλωση των προϊόντων απαιτούνται, μεταξύ άλλων, η μέση τιμή πώλησης του προϊόντος, συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων, των προωθητικών ενεργειών προμηθευτών, εξαιρουμένων των εκπτώσεων από τα προγράμματα πιστότητας, η τιμή προϊόντος, όπως εμφανίζεται στο καρτελάκι στο ράφι, η κανονικοποιημένη τιμή στη βασική μονάδα μέτρησης, κιλά για στερεά, λίτρα για υγρά, το αναγνωριστικό συγκεκριμένου καταστήματος για την περίπτωση που οι τιμές διαφέρουν από κατάστημα σε κατάστημα της αλυσίδας.
Στην περίπτωση που η τιμή προϊόντος είναι κοινή για όλα τα ιδιόκτητα καταστήματα είναι δυνατό να προστεθεί η ένδειξη «All» στη στήλη των τιμών.
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να ενημερώνουν την πλατφόρμα του e-Καταναλωτή καθημερινά για τα στοιχεία και η ενημέρωση αφορά στην προηγούμενη ημέρα και ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι τις 11 π.μ. της επόμενης ημέρας.
O γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή θα μπορεί να δίνει εντολή ελέγχου, να διαβιβάζει στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων την εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας σχετικά με την επιβολή προστίμου, να διαβιβάζει τα σχετικά στοιχεία προς τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, όταν προκύπτουν ευρήματα που άπτονται των φορολογικών διατάξεων και να παρέχει κάθε αναγκαία πληροφόρηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, κατόπιν σχετικού αιτήματός της.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ