Μία δημοτική κοινωνική υπηρεσία στελεχωμένη με προσωπικό με γνώσεις και ζέση και δύο σύλλογοι διδασκόντων δημοσίων Γυμνασίων έδειξαν μία πολύ αξιοποιήσιμη ανοιχτότητα σύμπλευσης.
Σε αυτό το πλαίσιο, συνεργάστηκα με τις Γ’ των δύο Γυμνασίων σε ένα βιωματικό project με τον τίτλο «Ο έρωτας στα χρόνια του σχολείου». Το γέννησε η αγωνία των εκπαιδευτικών να βοηθήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να πραγματευτούν τα ερωτικά σκιρτήματα και τις σχέσεις, με στόχο να λειτουργούν φροντιστικά για τους εαυτούς τους και τους άλλους.
Πρόσφατα έχει κάνει μεγάλη επιτυχία η σειρά “Sex Education” του Netflix. Η ματιά για τις εφηβικές (και όχι μόνο) σεξουαλικές αναζητήσεις είναι τρυφερή, ανθρώπινη και επιστημονικά βάσιμη.
Προκρίνει το τρίπτυχο «συζήτηση, αλήθεια, εμπιστοσύνη» ως το πλέον αποτελεσματικό για τη σεξουαλική αγωγή όπως μπορεί πράγματι να απαντάει στις ανάγκες και τα ερωτήματα των εφήβων.
Όταν απουσιάζει, όμως, αυτή η αγωγή; Τότε βρίσκουν το χώρο και αναπτύσσονται αντιλήψεις, μπερδέματα, στάσεις, παρανοήσεις, μυστικά, αποσιωπήσεις που πιθανότατα επιβαρύνουν τους/τις εφήβους/έφηβες.
Ας κωδικοποιήσουμε κάποια βασικά συμπεράσματα από το project αυτό. Πριν από ό,τι άλλο, είναι φανερή η ανάγκη των εφήβων να ακουστούν και να μιλήσουν νιώθοντας αποδοχή και μη επίκριση.
Εφόσον, νιώσουν, έτσι, αποζητούν να ακούσουν έναν ενήλικα «που ξέρει», με προϋπόθεση βέβαια να δείχνει σεβασμό για τη δική τους εφηβική οπτική.
Έπειτα, εκτιμούν πολύ και συνδέονται με ενήλικες που τους/τις προσεγγίζουν με ζεστή και οικεία διάθεση, που γελάνε και είναι ανοιχτοί, ενώ ταυτόχρονα θέτουν όρια και τα τηρούν.
Είναι γεγονός ότι σε θέματα σεξουαλικότητας, σεξουαλικής έκφρασης και φύλου, από τη μία έχουν πολλές πληροφορίες, από την άλλη, έχουν απορίες, μπερδέματα, αμφιβολίες, ανησυχίες και κρατήματα που θέλουν να τα «ακουμπήσουν» κάπου με ασφάλεια και σιγουριά.
Γενικότερα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι το να τους παρακινεί κανείς να φροντίζουν τον εαυτό τους, τους προκαλεί βαθιά συγκίνηση και ταυτόχρονα αναστάτωση, σα να μην ξέρουν πώς να το κάνουν αυτό.
Αυτή η προσπάθεια σε αυτά τα δύο σχολεία ευδοκίμησε χάρη στην καλή διάθεση των εκπαιδευτικών.
Παραμένει, όμως, σταθερό και επιτακτικό το αίτημα για μία καλά οργανωμένη, σύγχρονη και πλήρους, πανελλαδικής εφαρμογής πλαισίωση τόσο των εφήβων όσο και των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων/φροντιστών σε θέματα σεξουαλικότητας, σεξουαλικής έκφρασης και φύλου.
Βάλια Μαστοροδήμου
Ψυχολόγος MSc
Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία ενηλίκων, παιδιών, εφήβων, οικογένειας
Facebook page: https://www.facebook.com/ValiaEnDynamei