35 εκατομμύρια ευρώ έδωσαν οι τραπέζες στα ΜΜΕ το 2018 ως διαφημιστική δαπάνη

Όπως αναφέρει σε σχετικά δημοσιεύματα το thebest.gr, σύμφωνα με τα έγγραφα που υποχρεούνται βάσει νόμου να δημοσιοποιούν οι τράπεζες σχετικά με τα ετήσια έξοδα της διαφημιστικής τους προβολής, η τράπεζα Πειραιώς και η Alpha Bank έδωσαν για διαφήμιση στα ΜΜΕ, το 2018, 21 εκατομμύρια ευρώ, η Eurobank συνολικά 7.132.129 ευρώ και η Εθνική 6.420.600 ευρώ.

Συνολικά δηλαδή τα ελληνικά ΜΜΕ πήραν περίπου 35.000.000 ευρώ το 2018 από τις ελληνικές τράπεζες.

Αναλυτικότερα:

Η Alpha Bank το 2018 έδωσε στον ΣΚΑΙ 886.317,97 ευρώ και στις καθημερινές εκδόσεις (εφημερίδα Καθημερινή) 360.113,05 ευρώ.

Κάτι παραπάνω από 1.200.000 ευρώ εισέπραξε μόνο το 2018 εν ολίγοις ο δημοσιογραφικός όμιλος του Γιάννη Αλαφούζου.

Το Πρώτο Θέμα τώρα πήρε 405.404,14 ευρώ, ενώ η Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη 481.271,00 ευρώ.

Η Νέα Τηλεόραση Α.Ε στην οποία ανήκει το Star Channel της οικογένειας Βαρδινογιάννη πήρε 575.619,13 ευρώ. Ant1 και Alpha πήραν 442.107, 28 και 714.338,49 ευρώ αντίστοιχα, ενώ το Open του Σαββίδη εισέπραξε 96.779,00 ευρώ.

Η Τράπεζα Πειραιώς έδωσε στον Alpha 342 χιλιάδες ευρώ για την τηλεοπτική του επιχείρηση ενώ 89 χιλιάδες ευρώ έδωσε για το ραδιόφωνο του. 121 χιλιάδες ευρώ εισέπραξε το Open TV του Σαββίδη, ενώ η Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη κάτι παραπάνω από 704 χιλιάδες ευρώ.

Πάνω από 1.000.000 ευρώ πήρε ο Ant1 ενώ το Πρώτο Θέμα περισσότερα από 700.000 ευρώ. Η Καθημερινή εισέπραξε 734 χιλιάδες ευρώ ενώ το ΣΚΑΙ 445 χιλιάδες ευρώ. Τέλος το Star εισέπραξε 311 χιλιάδες ευρώ.

Όπως παρατηρεί ο συντάκτης, «το ύψος του ποσού που δίνεται δεν έχει να κάνει καθόλου με την επισκεψιμότητα και το μέγεθος του κάθε μέσου. Η εφημερίδα Φιλελεύθερος και το site liberal.gr που έχουν κοινό ιδιοκτήτη για παράδειγμα, πήραν από τις δυο τράπεζες (Alpha και Πειραιώς) το 2018 παραπάνω από 200 χιλιάδες ευρώ. Ο Φιλελεύθερος είναι μια καθημερινή εφημερίδα που δεν πουλάει πάνω από 2,500 φύλλα.

Αποτελεί ωστόσο κάτι σαν ανεπίσημη εφημερίδα της Νέας Δημοκρατίας, οπότε ίσως να έπαιξε και αυτό κάποιον ρόλο. Ενδεχομένως το θέμα να μην είναι πόσοι τη διαβάζουν αλλά ποιοι, άλλη εξήγηση δεν μπορώ να βρω ειλικρινά».

Kαι προσθέτει: «Δυστυχώς το payroll των τραπεζών περιλαμβάνει εκατοντάδες ακόμα μέσα. Κάποια από αυτά- πραγματικά ελάχιστα- εισπράττουν ποσά που θεωρητικά τα δικαιολογούν με βάση το μέγεθος τους, κάποια άλλα- τα περισσότερα για την ακρίβεια- ωστόσο όχι.

Στη λίστα βρίσκονται και 3 τοπικά μέσα ενημέρωσης, εκ των οποίων το 1 εισέπραξε 16.000 ευρώ και την τηλεοπτική του συχνότητα την παρακολουθούν οριακά μόνο οι οικογένειες του ιδιοκτήτη και των παρουσιαστών».

Τι έδωσαν Εθνική και Eurobank

Η Εθνική στον τηλεοπτικό σταθμό Άλφα έδωσε 345.602 χιλιάδες ευρώ. Η Alter Ego του Μαρινάκη πήρε 468.516 χιλιάδες ευρώ, ο Ant1 του Κυριακού 627.278 χιλιάδες ευρώ, ενώ ο ΣΚΑΙ εισέπραξε τα περισσότερα αφού έβαλε στα ταμεία του 804.766 χιλιάδες ευρώ.

Αν σε αυτά αθροίσουμε και τα 280 χιλιάρικα που πήρε η εφημερίδα Καθημερινή τότε ο όμιλος του Γιάννη Αλαφούζου πήρε από την Εθνική Τράπεζα παραπάνω από 1.100.000 ευρώ. Τέλος ΣΚΑΙ και Open πήραν 199.325 και 51.122 ευρώ αντίστοιχα. Τεράστιο ποσό εισέπραξε και από την Εθνική Τράπεζα το Πρώτο Θέμα αφού έβαλε στα ταμεία του 368.000 ευρώ.

Η Eurobank έδωσε στον Άλφα περίπου 515.000 ευρώ, στον Ant1 722.000 ευρώ, ενώ στην Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη 410.000 ευρώ. Ο ΣΚΑΙ έβαλε στα ταμεία του 673.000 ευρώ ενώ η Καθημερινή 377.000 ευρώ. Ο ΣΤΑΡ πήρε 73.000, ενώ το περίεργο είναι ότι η Dimera του Σαββίδη (Open Tv) δεν φαίνεται να εισέπραξε από τη Eurobank κάποιο ποσό. Το Πρώτο Θέμα, τελος, πήρε 292.000 ευρώ.

Υποχρεωτική δημοσιοποίηση με νόμο του Γ. Δραγασάκη

Όπως προσθέτει το thebest.gr:

Η δημοσιοποίηση των διαφημιστικών εξόδων των τραπεζών έγινε υποχρεωτική το 2016 με νόμο του τότε Υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Δραγασάκη. Τα ΜΜΕ που εισέπραξαν τραπεζική διαφήμιση είναι πραγματικά εκατοντάδες. Στα γραφήματα συμπεριλάβαμε αυτά που είτε πήραν τα μεγαλύτερα ποσά, είτε πολύ μεγάλα ποσά σε σχέση με την επισκεψιμότητα και το μέγεθός τους.

Άνθρωποι της αγοράς και των τραπεζών έχουν επισημάνει ότι πολλές φορές δίνονται ποσά δυσανάλογα του μεγέθους ενός Μέσου, όταν αυτό απηχεί τις απόψεις ενός μεγάλου κόμματος. Παλαιότερα είχε γίνει θέμα μάλιστα για την τραπεζική διαφήμιση που είχε εισπράξει η εφημερίδα “Αυγή”. Πρόκειται ωστόσο για ένα ποσό πολύ μικρότερο από αυτό που πήρε η εφημερίδα “Φιλελεύθερος” του Θανάση Μαυρίδη.

Μεγάλο ποσό μάλιστα, περισσότερα από 100.000 ευρώ, πήρε και ο νυν Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Γιώργος Κύρτσος για το εκδοτικό του συγκρότημα Free Sunday, στο οποίο ανήκει ένα site με μηδαμινή επισκεψιμότητα και μια εβδομαδιαία free press εφημερίδα.

Οι τράπεζες φροντίζουν να κρατάνε και ισορροπίες για να μπορούν να αποσπούν τις απαραίτητες συναινέσεις που τους εξασφαλίζουν την ηρεμία τους. Μια ηρεμία που ήταν πολύ σημαντική για αυτές, ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων. Έτσι λοιπόν στη λίστα των δαπανών της θα βρει κανείς τόσο τον όμιλο του Κώστα Βαξεβάνη- με ποσά ωστόσο απείρως μικρότερα σε σχέση με αυτά που κέρδιζαν τόσα χρόνια τα φιλοκυβερνητικά μέσα-, όσο και μέσα που δεν έχουν ταυτιστεί στενά με κάποιον πολιτικό χώρο.

Δημιουργείται λοιπόν εύλογα το εξής ερώτημα. Από τη μεριά των τραπεζών, ποια είναι τα κριτήρια με βάση τα οποία διαμορφώνεται το ύψος των χρημάτων που δίνεται σε ένα Μέσο Ενημέρωσης; Γιατί αν δει κανείς τη λίστα θα καταλάβει ότι αν μη τι άλλο δεν δίνονται με βάση το μέγεθος και την επισκεψιμότητα του κάθε Μέσου.

Στο payroll των τραπεζών υπήρχαν ακόμα και ονόματα εταιριών που δεν κατάφερα να τα βρω στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο, ενώ ήσαν και κάποιες άλλες μονοπρόσωπες εταιρίες που δεν είχαν καν διαδικτυακή διεύθυνση. Αυτές μάλλον θα διαφήμιζαν τις τράπεζες στόμα με στόμα. Δικαιολογημένα λοιπόν ο καθένας θα μπορούσε να πιστέψει ότι ενδεχομένως κάτι σάπιο υπάρχει σε αυτή τη συνεργασία.

Από τη μεριά των ΜΜΕ ωστόσο τα ερωτήματα και οι προβληματισμοί είναι ακόμα περισσότεροι. Πως είναι δυνατόν ένα Μέσο με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ έσοδα από τις τράπεζες, να ασκήσει κριτική στις διοικήσεις τους για τις πρακτικές τους;

Αν αναλογιστεί κανείς, ότι πολλά από αυτά τα μέσα εισέπραξαν στο παρελθόν και χιλιάδες ευρώ κρατικής διαφήμισης, καταλαβαίνει γιατι τα ελληνικά ΜΜΕ- δυστυχώς στο σύνολο τους, ενώ δεν θα έπρεπε- τυχαίνουν πραγματικά ελάχιστης αξιοπιστίας μεταξύ των Ελλήνων πολιτών.