Βραβεύθηκε η σκληρόδετη σειρά των βιβλίων, εκδόσεων Καστανιώτης

Το κλισέ λέει μην κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλο του, αλλά από το περιεχόμενο του. Επί της αρχής το κλισέ ισχύει, αλλά και το εξώφυλλο του βιβλίου έχει πολλά να μας πει.

Η είδηση της βράβευσης της σκληρόδετης σειράς βιβλίων των εκδόσεων Καστανιώτη στα λογοτεχνικά βραβεία του «Αναγνώστη» με το βραβείο του Καλλιτεχνικού Σχεδιασμού, ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για το βιβλιόφιλο κοινό και μια απόδειξη ότι υπάρχει χώρος και πρόσφορο έδαφος για τις προσεγμένες εκδόσεις.

Η επιτροπή ξεχώρισε τον ιδιαίτερο σχεδιασμό του βιβλίου «1983» του Χριστόφορου Κάσδαγλη (σχεδίαση εξωφύλλου Κλαίρη Σταμάτη, σχεδίαση έκδοσης Εκδόσεις Καστανιώτη) και βράβευσε όλη τη σειρά με την οποία ο ιστορικός εκδοτικός οίκος δίνει την επιλογή στους αναγνώστες του να διαλέξουν το είδος του βιβλίου που τους ταιριάζει.

«Σήμερα υπάρχουν δύο μεγάλες και διακριτές ομάδες αναγνωστών», τονίζει ο Αργύρης Καστανιώτης, γενικός διευθυντής των ομώνυμων εκδόσεων, «αυτοί που θέλουν μια πολυτελή έκδοση κι αυτοί που θέλουν απλώς να διαβάσουν το κείμενο, έχοντας μια πιο προσιτή πρόσβαση σε αυτό, εμείς προχωρήσαμε με συγκεκριμένο πλάνο και, πλέον, οι αναγνώστες έχουν, εμπράκτως, και τις δυο αυτές επιλογές».

Είναι γεγονός ότι στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού τα λογοτεχνικά έργα κυκλοφορούν πρώτα σε σκληρόδετη έκδοση και μετά εμφανίζεται η πιο οικονομική χαρτόδετη έκδοση, το γνωστό μας paperback, σε πολλές περιπτώσεις από διαφορετικό εκδοτικό οίκο.

Στην Ελλάδα, μας λέει ο κ. Καστανιώτης, κυριάρχησε το «trade paperback» ένα υβρίδιο μεταξύ της σκληρόδετης και χαρτόδετης έκδοσης. Η ελληνική αγορά, συμπληρώνει, έχει ωριμάσει για να υποδεχτεί την σκληρόδετη, πιο πολυτελή, έκδοση.

«Το σημαντικό, εν προκειμένω, είναι ότι οι αναγνώστες έχουν πλέον πρόσβαση, πέρα από το κείμενο καθαυτό, σε ένα τεχνούργημα που μπορεί να κοσμήσει τις βιβλιοθήκες τους», τονίζει.

Με την πρωτοβουλία των εκδόσεων Καστανιώτη το βιβλίο, το πιο φθηνό ακριβό δώρο όπως λέγεται, αναβαθμίζεται και «πιάνει τόπο, κυριολεκτικά και μεταφορικά».

O κ. Καστανιώτης, ο οποίος επιβλέπει και την ψηφιακή στρατηγική του εκδοτικού οίκου, ξεκαθαρίζει ότι η ψηφιακή έκδοση έρχεται να συμπληρώσει την έντυπη και δεν υπάρχει περίπτωση «εκτοπισμού» του έντυπου από το ψηφιακό βιβλίο.

Η πρόσφατη εμπειρία του από την έκδοση της πολυτελούς, σκληρόδετης σειράς των 50 τίτλων, που δημιουργήθηκε για τον εορτασμό των 50 χρόνων του εκδοτικού οίκου, του έδειξε ότι υπάρχει χώρος και για τις δύο εκδόσεις.

«Άλλωστε οι τυπογράφοι και οι βιβλιοδέτες έχουν αναβαθμίσει πια τις μηχανές τους, κάνοντας την εργασία πιο προσεκτική και γρήγορη, οπότε ήταν και πιο κατάλληλες οι συνθήκες να προσφέρουμε, το ξαναλέω, τη δυνατότητα της επιλογής στους αναγνώστες».

Οι αναγνώστες που δένονται με τη μυρωδιά του χαρτιού και του μελανιού φαίνεται πως έχουν αγκαλιάσει αυτή την επιλογή, ενώ θερμή ήταν η υποδοχή των σκληρόδετων εκδόσεων και από τους συγγραφείς που ότι το βάρος μεταφέρεται από τον εικαστικό εντυπωσιασμό στο έργο τους.

«Η πλειοψηφία των τίτλων κυκλοφορεί σε περιορισμένα αντίτυπα, βλέπουμε ότι η πρώτη έκδοση εξαντλείται πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι στο παρελθόν. Πρέπει να προσθέσω ότι οι συγγραφείς μας έχουν ενθουσιαστεί με τις σκληρόδετες εκδόσεις, κάτι που για εμάς είναι πολύ σημαντικό.

Ειδικά στα βιβλία των Ελλήνων συγγραφέων κοσμούμε το εσωτερικό της σκληρόδετης έκδοσης, το πίσω μέρος της, με μια μεγάλη φωτογραφία τους», καταλήγει ο κ. Καστανιώτης.